Folkefest for Kongsvingerbanen

Kongsvingerbanens 150-årsjubileum ble en skikkelig folkefest fra Lillestrøm til Kongsvinger. Jernbanemuseets karet-tog med lokomotivet Caroline i spissen var midtpunktet i feiringen.

Like ved Sørumsand kjørte Urskog - Hølandsbanens smalsporede veterantog parallelt med Kongsvingerbanens jubileumstog til ære for jubilanten. <strong> Foto: Geir H Ingvaldsen </strong>
Flere tusen mennesker møtte opp på stasjonene for å være med å feire at Norges første normalsporede statsbane fyller 150 år i høst. 3.oktober 1862 åpnet den 70 kilometer lange strekningen fra Lillestrøm til Kongsvinger. Lørdag 29.september ble begivenheten markert med veterantog og fest på stasjonene.

 -Å bygge Kongsvingerbanen var et stort løft. Banen ble bygget på fire år og sto ferdig til Kongsvinger bare fem år etter stortingsvedtaket, sa jernbanedirektør Elisabeth Enger. – Her har vi litt å lære i dag, la hun til. Kongsvingerbanen utgjør en del av hovedforbindelsen mellom Oslo og Stockholm og sto ferdig til riksgrensen ved Magnor i 1865.

På stasjonene var det på jubileumsdagen både musikkorps, barnekor, underholdningsinnslag, taler og kakefest. Kommunene langs banen hadde trommet sammen til lokale markeringer og Norsk Jernbanemuseums unike karettog ble det sentrale midtpunkt i feiringen. Da toget ankom Kongsvinger, ble det ønsket velkommen med salutt fra Kongsvinger festning. Damplokomotivet Caroline gikk i trafikk på Kongsvingerbanen i banens aller første tid og sammen med karet-vognene fra perioden 1878 til 1883 utgjør toget et av verdens eldste kjørbare veterantog.

Kongsvingerbanen


Fra Lillestrøm til riksgrensen ved Magnor er banen 116 kilometer lang. Gjennom de siste årene er det lagt ned om lag 400 millioner kroner i fornyelse av banens spor og signalkabler. Kongsvingerbanen er den første hele strekningen der en slik banefornyelse er ferdigstilt. Dette har gitt banen en oppetid på 99,5 prosent, som er på linje med Gardermobanen.  I tillegg er det utført skogrydding og fornyelse av Kongsvinger omformerstasjon for å trygge strømtilførselen til togene. Neste skritt for utvikling av banen er fornyelse av kontaktledningsanelegget, utvidelse av tømmerterminalen ved Kongsvinger og lengre kryssingsspor.

Fra desember i år vil NSB sette inn timesavganger  mellom Kongsvinger og Oslo.

Folkefest på stasjonene, -her fra Skarnes. <strong>Foto: brian Cliff Olguin </strong>

 

Jernbanedirektør Elisabeth Enger og statssekretær Erik Lahnstein på plass i karettoget. <strong> Foto: Brian Cliff Olguin</strong>