Big bang Bergseng

Mandag 2. april ble Norge en jernbanetunnel fattigere. Skogstunnelen ved Bergseng på Dovrebanen ble sprengt som en del av påskearbeidet på Dovrebanen.

Klikk på bildet for stor visning av bildeserien.

Nesten 30 tonn sprengstoff ble brukt for å sprenge taket av den 107 meter lange tunnelen, og salva gikk litt over klokka 10 mandag morgen. Bakken ristet på Bergseng da tunnelen gikk i lufta.

– Nå skal vår entreprenør AF-gruppen fjerne om lag 40 000 kubikkmeter stein før banen bygges opp, sier fornyelsesleder Kristian Slorbak.

Skogstunnelen er fra 50-tallet, og var moden for rehabilitering og rassikring. Jernbaneverket vurderte rehabilitering som ca 30 prosent dyrere enn å sprenge tunnelen og lage en sikker skjæring. Dovrebanen er stengt åtte dager i påsken for å få gjort arbeidet.

– Vi startet palmesøndag morgen med å flytte bort skinner og jernbanetekniske installasjoner, sier Slorbak, slik at alt var klart til sprengningen mandag.

For å få unna steinmassene  må det til tungt utstyr. De to største gravemaskinene løfter hver sju  kubikkmeter stein i grabben, og veier over 100 tonn.  Sprengsteinen skal brukes til å forsterke fyllingen langs Mjøsa sør for tunnelen.

Entreprenøren Baneservice skal bygge opp skinnegangen slik at Dovrebanen er klar for togtrafikk 1. påskedag. I de åtte dagene mens banen er stengt mellom Hamar og Lillehammer bruker Jernbaneverket også tiden til vedlikehold og utbygging av Moelv stasjon.