Utenlandske entreprenører posisjonerer seg for Norge

Flere av de store utenlandske entreprenørselskapene posisjonerer seg nå for Norge. Avgjørende for om de går inn er langsiktige kontrakter.

Bygging av høyhastighetsbane i Spania. <strong> Foto: Adif </strong>Det er langsiktige kontrakter som skal til for å få de virkelig store europeiske entreprenørene inn på det norske markedet. -En svært viktig betingelse for oss er langsiktige kontrakter fordi oppstartkostnadene er store og transporten til Norge kostbar, sier Paula Rys i Strabag SE. Strabag er et av verdens største entreprenørselskap og er interessert i å legge inn anbud på byggingen av Follobanen sammen med Züblin AS i Oslo.
-I fremtiden er det ikke nødvendigvis slik at man bare skal kunne ta en del av et større jernbaneanlegg, men kunne ta alt, sier Anton Brantzæg i Züblin AS.  Strabag har for eksempel kompetanse på alt fra tunnelboring, sporlegging til kontaktledning og design av anlegg, sier Brantzæg.

- De beste vil bygge

Håvard Skaldebø er prosjektdirektør i Metier AS og nå engasjert av Jernbaneverket for å følge flere store utbyggingsprosjekter. Skaldebø er en av de som har vært med på å gjøre Norge til et ledende land på prosjektstyring og han er ikke i tvil om at de beste utbyggerne vil bygge jernbane i Norge. Skaldebø har den siste tiden reist en del for å finne ut hva andre land gjør når de bygger jernbane. Håvard Skaldebø <strong> Foto: Øystein Grue </strong>– Alle jeg har snakket med oppretter fullfinansierte statlige utbyggingsselskaper som bygger ut banene, slik vi gjorde på Gardermobanen, sier han. -Ved å operere med store kontrakter som løper over flere år trekker en til seg de store selskapene, sier han. Gjennom den omfattende erfaringen og kompetansen Norge sitter på fra oljeutbyggingene, så er vi i verdensklasse når det gjelder styring av store og kompliserte prosjekter. -Jeg er ikke tvil om at de beste vil være med å bygge jernbane dersom beslutningene tas og det blir forutsigbarhet nok i utbyggingene, sier han. 

Flere selskaper

I tillegg til det østrerikske Strabag SE arbeider både tyske Bilfinger Berger Group, østerrikske Alpine Bau Gmbh og sveitsiske Implenia AG med å posisjonere seg for oppdrag i Norge. Flere utenlandske selskaper er allerede etablert i Norge. Strukton Rail, Balfour Beatty Rail, Marti og Spitzke har allerede oppdrag for Jernbaneverket. Også Leonhard Weiss, HF Wiebe og Switelsky er selskaper med jevnlige oppdrag i Norge.

Les mer om saken her.