Numedalsbanen gjenåpnet for trafikk

4. februar ble Numedalsbanen igjen åpnet for trafikk etter å ha vært stengt i nærmere halvannet år. Stengningen skyldtes byggingen av nytt sikringsanlegg på Kongsberg stasjon. Det første toget til Numedal på halvannet år var Jernbaneverkets snøryddingstog, og om få dager vil togene igjen rulle fra det store pukkverket i Svene.

Her brøytes Numedalsbanen for en en drøy halvmeter med snø og det er igjen klart for trafikk på strekningen. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong> 
 Numedalsbanen er med dette igjen åpen for godstrafikk på strekningen Kongsberg – Flesberg. Kongsberg stasjon er bygget om med nytt sikringsanlegg og stasjonen er fjernstyrt fra trafikkstyringssentralen i Drammen. 

Spissplog


Den første turen til Numedal på halvannet år ble utført av Jernbaneverkets snøryddingstog.   – Det er ikke ofte vi har påmontert spissplogen, forteller Tor Holm som sitter helt foran og betjener plogen. Plogen kan heves og senkes hydraulisk ved passering av planoverganger og sporveksler. I fjor ble det ingen turer på Numedalsbanen på grunn av den nevnte byggingen av sikringsanlegget på Kongsberg stasjon. – Vanligvis pleier vi å brøyte opp Numedalsbanen litt lenger utpå senvinteren, men i år skal pukktogene begynne å kjøre tidligere enn vanlig, forteller fører på turen, Roger Lien. Med seg har han Jan Harm som betjener sporrenseren, Øystein Hagen og lærling Henning Skinstad. 

En drøy halvmeter

- Det er jo alltid litt spennende når det er en stund siden sist vi kjørte på en strekning, sier Roger Lien. Nå ligger sporet dessuten godt skjult under en drøy halvmeter med snø. Ut fra Kongsberg er det flere vegsikringsanlegg, men alle lar seg i tur og orden vekke til live igjen og snøryddingstoget kan passere. På forhånd har folk fra Jernbaneverket vært og tatt unna is i planovergangene og også sett over vegbomanleggene.

Klart for tog


Spissplogen foran på snøvogna kaster snømassene godt ut til siden. Etter et par ekstra stopp for å kappe noen greiner som henger inn mot banen, og etter å ha skremt opp en elg som hadde slått seg ned midt i sporet, ankommer vi Svene. Der er Jernbaneverkets hjullaster nettopp ferdig med å rydde snøen fra sidesporet og alt er dermed klart for tog igjen.
 

Viktig

Roar Lauvlid ved Svene pukkverk er godt fornøyd. – Jernbanen betyr veldig mye for oss og jeg kan ikke huske at det har gått et helt år uten tog herfra tidligere, sier Lauvlid. - I alle år har jernbanen vært både en god kunde for oss og en stor transportør av pukk, sier Lauvlid. Pukken fra Svene er kjent for å holde høy kvalitet og er godt egnet som ballastpukk i jernbanespor. Nå skal det kjøres inn mye pukk som ballast til den nye jernbanetunnelen mellom Lysaker og Sandvika. Senere kommer det kjøring til andre store vedlikeholdsprosjekter rundt om på Østlandet. – Vi har lagrene fulle, smiler Lauvlid, som forteller at de bare bruker en drøy time på å laste opp et helt togsett med pukk.
Numedalsbanen er også åpnet for trafikk til Flesberg. Jernbaneverket vil brøyte opp hele strekninga dersom det blir behov for tømmertog helt til Flesberg. 
Brøytet banen: Fv: Jan Harm, Henning Skinstad, Øystein hagen, Tor Holm og Roger Lien. <strong> Foto:Foto: Njål Svingheim </strong>