Første nye NSB-tog presentert

NSB presenterte 28.mars sitt første togsett av den nye typen for kortere regiontog- og lengre lokalogstrekninger, type 74 og 75. Hele 50 nye togsett skal leveres i løpet av 2011 og 2012 i det som er NSBs største kontrakt noen sinne.

 Type 74 i det nye verkstedet for vedlikehold av togtypen på Sundland i Drammen. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong>

 Nå skal det nye sveitsiske toget gjennom et omfattende testprogram før det settes inn i ordinær trafikk omtrent ved årsskiftet. 

- Dette er en stor dag oss, vi markerer i dag første leveranse i forbindelse med NSBs største enkeltkontrakt noen sinne, sier NSB-sjef Einar Enger. 4,2 milliarder er kontrakten for de 50 togsettene på. Nå skal de gjennom en testperiode før det første settes i trafikk tidlig i 2012. – Togene skal erstatte de eldste vi har, men vi vil med dette også få en netto tilvekst på 9000 togseter, sier direktør for persontrafikk i NSB, Tom Ingulstad. De første som får reise med de nye togene, blir passasjerer på strekningen Skien – Lillehammer, deretter kommer Kongsberg – Eidsvoll, Drammen – Dal og Oslo – Kongsvinger. NSB har for øvrig opsjon på ytterligere 50 togsett hos produsenten, sveitsiske Stadler Rail.
Direktør i NSB Persontog Tom Ingulstad /tv), samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og NSB-sjef Einar Enger.

Ny tid

- Dette varsler ei ny tid for jernbanen, smiler samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Denne vinteren har vi tatt viktige steg veien, vi har fått en halvering av forsinkelsestimene og nå skal vi gradvis innføre en ny grunnrutemodell på østlandet, sier Kleppa. – Jeg synes dette nye toget er veldig flott, og jeg er særlig godt fornøyd med tilpasningene som er gjort for å gi toget universell utforming, sier hun. – den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, sa Samferdselsministeren.

4000 meter spor

Det å ta i mot så mange nye tog setter også krav til infrastrukturen.  -Det må gjennomføres tiltak på hele 16 stasjoner og hensettingsanlegg og fire kilometer med nye spor må på plass. – det er fort gjort å glemme at togene må ha et sted å parkere og vende, sier Per Arne Fredriksen, prosjektansvarlig i Jernbaneverket. Alle stasjoner de nye togene skal betjene må også ha en minste plattformlengde på 250 meter, det vil si plass for doble togsett. – I løpet av 2012 fpr vi dette til på de fleste stedene, men vil også trenge tiden fram til 2014 for å få alle stasjoner ferdige, sier Fredriksen.

Lovende tester til nå

-Vi har allerede rukket noen prøveturer på de to ukene som har gått siden togsettet ankom Norge, forteller lokfører Øyvind Sørlie. Han kommer til å arbeide med prøvekjøring og opplæring av sine kolleger i månedene framover. –Vi har hatt noen turer på Bergensbanen allerede og alt har fungert godt, sier Sørlie. – Nå skal vi satse alt vi kan på å få prøvekjørt mest mulig på fjellet i de ukene som gjenstår av vinteren der opp, sier Sørlie. Toget skal utsettes for så mye vinter som mulig.

Togfakta, type 74/75

  • -Alle innganger har lavgulv tilpasset 76 cm plattformhøyde
  • -Døråpninger på 130 cm
  • -Bevegelig trinn som dekker gap mellom tog og plattform
  • -69% av toget har lavgulv
  • -Rullestolheis ved en inngang
  • -4 rullestolplasser
  • -Displayer med reiseinformasjon ute og inne
  • -Komfortavdeling

Tekniske data:

-Lengde: 105, meter
-Vekt: 212 tonn
- Største hastighet: 200 km/t
-Ytelse: 6000 hk / 4500 kW
-Starttrekkraft, max: 240 kN
-Antall sitteplasser: 263 på type 74, 295 på type 75
-Høyde 438 cm