Flytog i VM-drakt

Flytoget har profilert et av sine togsett i spesielle farger for ski-VM i Oslo. Togsettet skiller seg ut fra de øvrige ved egne designelementer og ikke minst den knallgule fronten. - Flytoget vil frakte pressefolk, noe av støtteapparatet og tilreisende til mesterskapet, sier kommersiell direktør Sverre Høven.

 Oppgradert flytog i lett gjenkjennelig VM-design. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong>
- Flytoget er en nasjonal sponsor av SKI-VM sammen med Oslo Lufthavn. Ski-VM ønsker at vi, sammen med flyplassen, skal ta i mot de reisende på en god måte gjennom å profilere mesterskapet, ha informasjon tilgjengelig og sikre gode kunnskaper om mesterskapet blant våre ansatte, sier Sverre Høven.

Vi er med dette å regne som en samarbeidspartner, og vi vil frakte pressefolk, noe av støtteapparatet og mange tilreisende til mesterskapet. Målet vårt er å selge opp mot 300 000 billetter i forbindelse med Ski-VM, forteller Høven.

Oppgradert togsett


Flytogets ’VM-tog” er designet av Enzo Finger i tråd med SKI-VM's farger og symboler. Toget er i tillegg oppgradert totalt innvendig. Det har fått nytt gulvbelegg, nye seter, veggpaneler, toaletter og dører. Det er bare dette ene togsettet som får VM-design utvendig, men alle togsettene vil bli oppgradert innvendig. - Dette kommer i tillegg til det tunge tekniske vedlikeholdet som for tiden utføres av DSB i Århus i Danmark, sier Høven. Revisjonen av togsettenes boggier utføres for øvrig i Norge.

Oslo som reisemål

Flytoget har selvfølgelig en egeninteresse i å sette fokus på Oslo som vinterby og reisemål, sier Sverre Høven. -Jo flere som kommer hit, jo flere passasjerer får vi.
Vi mener også at det er viktig å bidra til at kommunen kan avholde et så stort arrangement som ski-VM. Idretten, kommune og næringsliv må ta i et felles tak for å få dette til. Vi er glad for å kunne bidra, og håper våre passasjerer synes det samme, sier han

Vanlig trafikk under VM


Under selve mesterskapet vil selvsagt togene gå på vanlig måte med flytogstandard, enten man skal på jobben, til SKI-VM eller på ferie til Grand Canaria. I tillegg bruker vi VM til å sette fokus internt på opplæring, idrett og ikke minst en felles samling for alle ansatte med familie under selve SKI-VM, avrunder Høven.