Nytt utstyr og bedre beredskap

Mange år uten tilstrekkelige midler til fornyelse og investeringer slo hardt ut på togtrafikken i vinter. Nå legges det ambisiøse planer for neste vinter, skriver Jernbanemagasinet.

Nytt og bedre snøryddingsutstyr skal på plass. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong> 

- Vi tar for gitt at neste vinter blir minst like hard. Og vi skal legge lista slik at vi tåler det uforutsette, sier Tom Ingulstad, fungerende direktør for NSB Persontog,

- Vi bestiller nå det nødvendige ryddeutstyret, og dette skal være klart foran neste vinter, lover Jernbaneverkets banedirektør John Ole Grinde.

- Vi fikk den pepperen vi skulle ha, mener Tom Ingulstad. - Generelle feil på materiell og infrastruktur ble forsterket da vinteren satte inn. Snø og is er ikke uvanlig om vinteren, men det at kulden sto på så lenge, gjorde at vi ikke fikk tint togsettene, og det utviklet seg skader; banemotorer som kortslutter, kompressorer som gir opp og ekstra hjulslitasje. Når det skjer i et så stort omfang, går vi også tomme for reservedeler, forklarer Ingulstad.

- Det er en ordentlig forbedringsprosess vi skal gjennom i løpet av de neste månedene. Arbeidet med den nye ruteplanen blir en stor oppgave, sier Ingulstad og lanserer allerede nå en ny beredskap. Når det røyner på, vil NSB – i samarbeid med Jernbaneverket - vurdere å trappe ned rutetilbudet til et lavere nivå på en planlagt og kommuniserbar måte.

Den største skavanken ved infrastrukturen, ved siden av mangelen på fornyelse, ligger på utstyrssiden, mener Grinde:

- Vi trodde vi hadde nok utstyr, men det viste seg ikke å stemme når vinteren ble som den ble. Jeg kan love at vi nå skal bestille det nødvendige ryddeutstyret, og at dette skal være klart foran neste vinter. Vi må ta høyde for slike vintre som i år. Utstyrsparken vår er ikke god nok, og prosessene for anskaffelse av utstyr må og skal også bedres. Vi må bli mer proaktive. Dette skal vi ha i orden, understreker Grinde.


I Jernbanemagasinet nr 3 - 2010 kan du lese mer om vinterberedskap og en rekke andre jernbanenyheter.