Caroline ut i snø og vinter

Norsk jernbanemuseums eldste kjørbare klenodium, karetttoget med lokomotivet Caroline, skal igjen ut og kjøre i vinterlandskap. Til helgen skal det kjøres Martnadstog fra Hamar til Grundsetmar'n på Elverum.

Caroline med karettoget på Ilseng stasjon. (Foto: Thor Bjerke)For tredje år på rad kjører Norsk Jernbanemuseums Karéttog til Grundsetmart'n. Foruten fra Hamar, er det mulig å være med toget fra Ilseng og Løten. Parkering i Elverum sentrum under martn'slørdagen er vanskelig. Derfor kan Karéttoget være en alternativ reisemåte for de som har lyst til å oppleve folkelivet i Leiret.

For de reisende vil det også bli en annen opplevelse enn de turene Museet kjører om sommeren. Vognene har ikke elektrisitet og dermed heller ingen oppvarming. Men vognene er ikke helt iskalde, for de står temperert gjennom hele vinteren.

Fra NSB har vi fått fleecepledd, som vil ligge på setene.

En reise med Karéttoget til Grundsetmart'n denne lørdagen blir som å reise som de gjorde for 130-150 år siden - med kull- og dampdrevet tog og hesteskyss. Når toget ankommer Elverum stasjon står nemlig lasskjørerne klare til å bringe de reisende fra stasjonen over Glomma og inn på torget.

NB! Lasskjørerne bringer ikke reisende tilbake til toget - man må komme tilbake til stasjonen på egenhånd.

Togrute lørdag 7.mars:

Hamar-Elverum

Fra Hamar kl 10.30

Fra Ilseng kl 11.00

Til Elverum kl 11.50

Elverum-Hamar

Fra Elverum kl 14.15

fra Løten kl 14.45

Fra Ilseng kl 15.00

Til Hamar kl 15.20

(Med forbehold om kansellering/endringer).


Togbillett: 2. klasse plysj (kun 24 plasser): En vei 100,-. Tur/retur 200,-.3. klasse trebenk: En vei 50,-. Tur/retur 100,-. Barn 0-3 år gratis.Billettsalg på perrongen ved Hamar stasjon 1/2 time før avgang. Billettsalg fra toget underveis. Billetter selges på forhånd ved Norsk Jernbanemuseum på Hamar.

Kort om karéttoget
Norsk Jernbanemuseums historiske tog er ett av verdens eldste, mest komplette og kjørbare veterantog. Sammen med nr. 16, som står utstilt i museets hovedutstilling, er lokomotivet "Caroline" (nr. 17), landets eldste bevarte lokomotiv. Nr. 17 er bygget hos Robert Stephenson and Co. i Newcastle, England, og kom til Norge og Kongsvingerbanen i 1861. I 1896 ble nr. 17 overført til Hamar distrikt hvor lokomotivet bl.a. var med på byggingen av Eidsvoll-Ottabanen, var skiftelokomotiv på Hamar stasjon og tjente i lokaltoget mellom Ringebu og Lillehammer. I 1920 ble nr. 17 utrangert, og solgt til Clevfos Cellulose og Papirfabrik på Ådalsbruk. Her fikk lokomotivet navnet "Klevfossmerra", og slet fram til 1952 med tunge godsvogner på det 1,5 km lange sideporet. Da jernbanen i Norge feiret 100 år i 1954 kjøpte NSB tilbake lokomotivet, som ombygd fikk navnet "Caroline" og en sentral rolle under feiringen. Etter jubileet ble lokomotivet gitt til Jernbanemuseet.

Vognmateriellet er av "karét-typen," dvs. uten gjennomgang mellom vognene/kupeene. Alle vognene er fra perioden 1870-80, og med unntak av 2. klasse vognen 265 har de trebenker. 2. klasse vognen representerer det fineste som ble tilbudt reisende i 1870-årene med stopping og plysj i setene.