Nytt selskap starter opp mellom Oslo og Stockholm

13.mars presenterte selskapet Unionsexpressen seg og sitt nye togtilbud mellom Oslo og Stockholm. Selskapet skal kjøre to daglige avganger hver veg mellom de nordiske hovedstedene fra 15. juni, men allerede like etter påske blir det prøvedrift med ett togsett. Selskapet vil kjøre med nyoppussede vogner og bruke fem og en halv time på turen.

Unionsexpressen presenterte både tog og uniformer i Gøteborg 13.mars. Foto: Unionsexpressen AB-Ideen med Unionsexpressen oppsto da SJ og NSB la ned Linx for tre år siden, opplyser adm. direktør Johnny Jensen i Unionsexpressen i en pressemelding. Togene består av klassiske svenske passajervogner med ny innredning, og lokomotiver av type RC 3 eller RC 6. Det blir også tradisjonelle restaurantvogner som skal servere fullverdige måltider. Togene vil ha tre klasser; første klasse, økonomi pluss og økonomiklasse. Billettprisene vil ligge på 450, - 750,- og 1.100 kroner avhengig asv klasse. I førsteklassebilletten inngår et måltid varm mat, mens dette kan kjøpes på de andre klassene. –Togene vil kombinere tidligere tiders bekvemmeligheter med moderne komfort, god beinplass og fri tilgang til internett og strømuttak, opplyser Jensen.

Frykter ikke konkurransen

 -Allerede før vi har kommet i gang med markedsføringen, har vi fått henvendelser fra selskaper på begge sider av grensen som ønsker å kjøpe årskort for sine ansatte. Begrunnelsene er CO2-aspektet, billettprisene og arbeidstidseffektiviteten. Unionsexpressen har stor tro på en betydelig vekst i togtrafikken mellom Oslo og Stockholm og er ikke redd for konkurransen. –En flyreise framstår i dag som svært anstrengende og ukomfortabel med mye tidsspille, sier Johnny Jensen. På toget hos oss skal man kunne bruke tiden effektivt til blant annet arbeid i hyggelige og komfortable omgivelser under veis fra sentrum til sentrum.

Togene skal stoppe i Lillestrøm, Kongsvinger, Karlstad, Hallsberg og Södertälje. Prøvedriften vil starte rett etter påske så snart den formelle tillatelsen fra Statens jernbanetilsyn foreligger. Togene skal betjenes av Ofotbanen AS som har lisenser for persontrafikk i både Norge og Sverige. Billetter skal følge selskapet bli tilgjengelig via internett og telefon med det første.