NSB kjøper 50 nye togsett fra Sveits

Den sveitsiske togprodusenten Stadler gikk seirende ut av kampen om NSBs største togbestilling noen sinne. Styret i NSB har besluttet å kjøpe 50 nye togsett av typen "Stadler Flirt". Prisen er på fire milliarder kroner og samtidig er det inngått opsjonsavtale på ytterligere 100 togsett. Togene leveres om fire år, samtidig med at det nye dobbeltsporet vestover fra Oslo er ferdig.

Slik vil det nye toget ta seg i norske omgivelser. (Montasje: NSB)- Det er en historisk dag for NSB og en gledens dag for de stadig flere som tar toget og ønsker å ta toget i Norge, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Til sammen gir de 50 nye togene NSB mer enn 14.000 flere seter. Togene skal hovedsakelig settes inn på Østlandet og vil bli levert i to varianter. En for kortere regiontogstrekninger som f.eks Oslo – Lillehammer og en for lengre lokaltogstrekninger som f.eks Kongsberg – Eidsvoll.


-Økningen i passasjertallene fortsetter og dette setter oss i stand til å møte passasjerveksten, siser NSBs konsernsjef Einar Enger. –I tillegg til de 50 togsettene vi nå har bestilt, har vi også opsjon på ytterligere 100 tog. Dermed kan vi raskt få på plass flere togsett dersom politikerne bestemmer seg for å bygge ut nye spor på flere strekninger, sier Enger.

Finansminister Kristin Halvorsen, samferdselsminister Liv Signe Navarsete, NSBs styre leder Ingeborg Moen Borgerud, konsernsjef Einar Enger og direktør i NSB persontog Stein Nilsen var alle med under presentasjonen av kontrakten. (Foto: Njål Svingheim)

Stadler Flirt

Den valgte togtypen skal produseres i sveits hos Stadler Bussnang AG. Togene består av fem vogner og kommer i to varianter. 24 som regiontog og 26 som lokaltog for de lengste lokalstrekningene. Togene får en maksimal hastighet på 200 km/t og vil ha henholdsvis 308 eller 259 seter avhengig av versjon. Togene er 100 meter lange og alle inngangene har såkalt lavgulvsløsning, noe som gir tilgjengelighet for alle. Andelen lavgulv i togene er på ca 60%. Prosjektleder for anskaffelsen, Emil Eike, forteller at de har lagt stor vekt på tilgjengelighet, komfort, miljø og robusthet ved anskaffelsen.

–Togtypen er allerede i drift i flere land, 280 slike tog er allerede i stabil i Europa drift, sier Eike. Han legger også til at Sveits og Norge har mange likheter når det gjelder infrastruktur og klima. For eksempel er alle motorkomponenter bygget inn og luftinntakene er plassert høyt på vognkasseen. Videre har togene god plass for bagasje, sykler og barnevogner, de har store informasjonsskjermer, god sittekomfort og store, åpne vestibyler.

NSB har i tillegg til bestillingen av de 50 nye togsettene til 4 milliarder også satt i gang et stort moderniseringsprogram for de eksisterende togene. I løpet av et par år vil ombygde tog for ytterligere 2 milliarder kroner rulle på norske spor.

Stadler Flirt i NSB-drakt. (Montasje: NSB)Gode seter og store vinduer, samt enkel innstigning er lagt vekt på i de nye togene. (Montasje: NSB)