Flytoget vil kjøre intercitytog

Flytoget AS er kåret til Norges beste arbeidsplass og er for tredje gang på pallen blant de best likte bedriftene i Norge. På sikt ønsker Flytoget å kjøre både intercity- og høyhastighetstog. -Men en god infrastruktur må på plass først, sier flytog-direktør Thomas Havnegjerde.

Flytogene kan etterhvert bli å se på flere spor. (Foto: Njål Svingheim)Det er "Great Place to Work" som rangerer de beste bedriftene i en rekke land, og Flytoget gikk helt til topps til topps i Norge med Tandberg på andre og Statkraft på tredjeplass. Internasjonalt er det ingen flytogselskap som kan oppvise noe i nærheten av den samme markedsandelen som det norske flytoget.


Nå vil flytog-sjef Thomas Havnegjerde ha enda mer suksess: – Flytoget kan ikke til evig tid bare kjøre mellom Drammen og Gardermoen. Hvis vi får slippe til på andre linjer, vil det kunne gi et løft for jernbanen i Norge, sier Havnegjerde til Jernbanemagasinet.

– Det er intercity-trafikk som likner mest på det vi i dag holder på med, og det er denne type trafikk som organisasjonen har best forutsetninger for å løse. Vi vil imidlertid aldri kunne starte kjøring på en sånn "hompetitten-hompetatten"-linje. Det ville vært ødeleggende. Men der man har en god infrastruktur, som vi forhåpentligvis etter hvert får innenfor IC-trianglet, kan Flytoget være med på å gi jernbanen et løft, konkluderer administrerende direktør i Flytoget AS, Thomas Havnegjerde. Høyhastighetstog ligger trolig enda lenger fram i tid, men flytog-direktøren ser for seg at også det kan bli et satsingsområde for selskapet i framtida.