CargoNet tar over all tømmertrafikk for Norske Skog

CargoNet har nå inngått avtale med Norske Skog om å ta over all tømmertrafikk på jernbane for konsernet fra januar. I tillegg til tømmer-avtalen ønsker Norske Skog også mer transport av ferdige produkter i containere og lukkede godsvogner. Dette betyr også 4000 færre vogntog på vegene.

CargoNet tar over all tømmertransport for Norske Skog. Foto: Njål Svingheim-Dette er en viktig avtale for oss, sier direktør Leif Petter Tunold i CargoNet - Systemtog til Jernbaneverkets nettsider. -På denne måten får vi en god utnyttelse av kapasiteten vår, legger han til. Bare i Midt-Norge gjelder avtalen transport av mellom 400.000 og 500.000 tonn tømmer hvert år. I tillegg ønsker Norske Skog å benytte jernbane også for mer av transporten av ferdige produkter, både i containere og vognlastvogner. Dette kan dreie seg om ca 100.000 tonn i året, noe som vil fjerne ca 4 000 vogntogtransporter fra vegnettet.


I Midt-Norge vil CargoNet fra nyttår kjøre tømmertog til Norske Skogs anlegg på Skogn fra Formofoss på Nordlandsbanen, fra Koppang på Rørosbanen og fra Storlien på Meråkerbanen. Til og fra Storlien vil togene etter planen bli trukket av svenske Green Cargo.

På Østlandet vil CargoNet kjøre tømmertog fra Bø i Telemark til Lier, fra Sørli til Halden og fra Kongsvinger og Solør til Halden. -Tømmertrafikken på Østlandet vil som følge av denne avtalen øke noe i volum, sier Tunold.

Den nye tømmertrafikkavtalen mellom Norske Skog og CargoNet skal gjelde i fem år.