Jernbanemagasinet banner
Togreisen

Et skinneeventyr

Interrail – med barn på syv og ti år. Det ble et eventyr.

Paris var best, sier Ivo Leander Næss Kjønø (10) når vi i løpet av den lange turen hjem oppsummerer ferien, som for det meste har gått på skinner. 
  Ferien har vært en 17 dager lang interrailreise som startet ved at en storesøster (journalisten) spurte sin lillebror om de skulle ta med seg sine respektive barn på interrail. Det ville lillebroren, Hallgeir Bergli Kjønø (37) og hans to barn, Ivo Leander (10) og Antonie (7), mer enn gjerne. Så var den saken avgjort.

Lek: Togtur med tre viltre, glade barn kan anbefales. De finner alltid noe å leke med. Her er Ivo Leander (10) og Antonie Næss Kjønø (7) allerede oppe. Foto: Hallgeir Bergli Kjønø.

Mot Frankrike. Skal man først til Frankrike, er selvsagt ikke et besøk i lysenes by, Paris, til å komme utenom. Med et par mål i sikte var det bare å begynne å planlegge reisen fra Oslo. 
  Å ta toget i ett strekk var utelukket, da det ville tatt over et døgn. Vi tok derfor sikte på å komme oss halvveis første reisedag, den femte juli. Mulighetene var da syd i Danmark eller nord i Tyskland. Etter å ha prøvd alle de skandinaviske togselskapenes nettsider og apper, og forkastet dem som ubrukelige, ringte vi NSB utland. Der fikk vi uklanderlig hjelp og hadde snart reservert plasser på tog hele veien til Paris, med en innlagt overnatting i Hamburg.

App. Vi forsto jo at det ikke lot seg gjøre å ringe til Norge hver gang vi trengte et tog de neste ukene, så vi lette videre etter andre muligheter til å planlegge reisen. Slik fant vi frem til appen Rail Planner. Nettsiden deres var også brukbar. Dette var faktisk den eneste løsningen vi fant når det gjaldt å se hvilke reisemuligheter som bød seg på tvers av landegrenser og togbytter mellom forskjellige togselskaper. Det gledelige var at appen også virket offline, så vi slapp å bruke dyr mobildata på reiseplanlegging.

FAKTA

Interrail

· Interrailbilletten kostet 3179 kroner pr voksen. Barna gikk gratis på samme billett.
· Vi kunne reise 10 dager innenfor en tidsperiode på 22 dager.
· Noen tog krever ekstra betaling for reservasjoner.
· Appen eller nettsiden Rail Planner ga en god oversikt over togforbindelser og hvilke tog man måtte reservere på.

Stopp i København. Vel på toget fra Oslo en tidlig søndag morgen gnir vi alle søvnen ut av øynene og lurer på hva vi har begitt oss ut på. Vi skal ha to stoppesteder før Malmö, deretter København, før tog og ferge skulle bringe oss trygt til Hamburg, Tyskland. Etter korte, intense togbytter i de svenske småbyene Hallsberg og Mjölby, lente vi oss godt tilbake i togsetene, nøt utsikten og skulle akkurat til å slappe av da vi plutselig måtte forlate toget i Lund på grunn av problemer. Vi fulgte menneskestrømmen til neste tog, som gikk til København. Men der sto toget på grunn av teknisk feil.. Vi måtte vente på buss til Hamburg. Det tok fire timer før bussen kom, og vi var ikke fremme i Hamburg før klokken halv to om natta, seks timer forsinket. 

Første stopp var Hamburg,Tyskland. Turen dit tok lenger enn planlagt, men på togstasjonen fikk vi god hjelp og kom oss til Paris, til tross for at vi startet tre timer senere enn planlagt.

Kyndig hjelp. Vi kunne ikke stå opp så tidlig som planlagt, da barna trengte søvn. Vi mistet derfor videreforbindelsen til Paris. På hovedjernbanestasjonen i Hamburg fikk vi heldigvis kyndig hjelp og kom oss videre på hurtigtog uten at det kostet oss noe ekstra. Et par togbytter og en drosjetur var vi rundt ni timer senere derfor klare for å spise litt fransk mat og nyte en sen kveldstime i varmen, blant lysene. 

Fransk frokost. - Fransk bagett, sier tiåringen når vi møtes til frokost på en fortauskafe for å spise neste dag. 
  Vi har snakket masse om alt vi skal gjøre i Paris på veien dit. Byen huser over 12 millioner mennesker og sies å være verdens mest besøkte by. Mer enn 30 millioner mennesker fra hele verden besøker byen hvert år. 
  Etter frokost fikk barna velge hvor vi skulle gå. De var enige om at de hadde sittet stille lenge nok. Louvre virket lovende, for her kunne vi begynne med parken utenfor for å fri barna for «reiseloppene». Mens barna lekte, undersøkte vi mulighetene for å besøke museet. Køen utenfor virket uendelig, og ingen av oss syntes det var særlig fristende å bruke timer slik på en solskinnsdag. Vi benyttet heller sjansen til å gå rundt i den vakre byen.

 

Arkitektonisk by. Bare bruene er i seg selv verdt besøket i Paris. Fortauene er brede, trafikkreglene er forståelige og menneskene hyggelige og hjelpsomme. 
  Vi sørget for at barna fikk leke mye på veien. To av tre dager tilbrakte vi ved å la barna og magen styre oss. Vi fikk alle gispet over følelsen det ga å stå under Eiffel-tårnet og skue opp. Vi kjøpte suvenirer og koste oss med is, fotografering, lek og bespisning. God mat er heldigvis lett å oppdrive i det som går for å være verdens gourmetland nummer én. 
  Neste dag stod barnas høydepunkt for tur, Disneyland Paris. Walt Disney svikter verken barn eller voksne, så vi var innom alt fra rosa slott via sjørøverskip og elleville berg- og dalbaner til lekeplasser hvor barna plutselig blir miniatyrer. Ti timer senere dro fem slitne, men tilfredse nordmenn tilbake til sine respektive senger og sov godt. 
  Siste dag i Paris besøkte vi vakre Notre Dame og prøvde lekeseilbåter i fontenen utenfor det storslagne Luxembourg-palasset, før vi plutselig innså at klokka løp fra oss. Vi måtte komme oss på toget til Tours, en halvtimes kjøretur fra huset vi hadde leid i Lîle Bouchard, en idyllisk liten by med 1700 innbyggere. 

Ivo Leander poserer utenfor Louvre.

Store leker: Magnus Marino er mindre enn lekene.

Eiffeltårnet: ¬Posering ved Eiffeltårnet må man jo bare gjøre. Barna Ivo Leander, Magnus Marino og Antonie sammen med journalisten Elizabeth (tante til to, mamma til en). Foto: Hallgeir Bergli Kjønø.

Frankrikes hage. Loire-dalen er kjent som Frankrikes hage. Den bærer navnet til elva som slynger seg gjennom dalen og legger igjen fruktbar jord hvor all verdens herligheter dyrkes. Det har historisk sett gjort området populært blant kongelige og adelsmennesker, så stedet flyter over av eventyrslott og festninger, alle fredet av FN gjennom verdensarvlisten. Da vi kom, hadde det ikke regnet på en måned, noe de lokale ikke var særlig glade for.  

Drøm. For oss betydde det varme dager med opptil 30 grader og forholdsvis kjølige netter, mens vi besøkte eventyrslottet La Riveau, en drøm for barna med eventyrskog, labyrinthekk, kjempens støvler og Rapunzels hår. 
  Vi besøkte også det kongelige slottet i Amboise, hvor Leonardo da Vinci ligger begravet. Hans siste hjem ligger noen gater bortenfor og er også verdt et besøk. Gatene i Amboise er smale og byggene flotte.
  Siste dag rant opp med 40 grader. Da lærte vi at det ikke var lurt å spare penger på airconditioning i leiebilen. Ikke engang vakre slott er interessante med en slik hete. Vi nøyde oss med et raskt besøk i det som visstnok er en av Frankrikes 100 vakreste landsbyer, Crissay-sur-Manse, før vi snudde og hoppet i elva for å avkjøle oss.

Vienne: Elva Vienne, en sideelv til Loire, bukter seg gjennom dalen og gjør den frodig og vakker. I tillegg gir den gode bademuligheter.

Fulle tog. Neste dag vasket vi, pakket og tok en taxi til Tours. Der brukte vi to timer på togstasjonen mens vi prøvde å finne en vei hjem. Vi trodde vi hadde ruta klar, men det viste seg at alle tog videre fra Paris var fulle. Den snille damen bak skranken gjorde hva hun kunne for å hjelpe oss. Vi hadde leid en hytte ved kysten i Danmark og planla å komme oss dit raskest mulig. Det måtte utgå.

Melkerute. Vi hadde ikke reservert returreisen, og det var tydeligvis en større tabbe enn vi trodde. Enden på visa var at vi måtte til Paris og sove der til neste dag, så reise videre mot Hamburg. Ruta ble en melkerute uten sidestykke, med stadige togbytter og ståplasser. På veien ble det en overnatting i Hamburg og en overnatting i Göteborg. I Hamburg på et heller dårlig herberge, men i Göteborg på herlige Scandic. Endelig litt luksus. Vi fikk reisen ut av kroppen og koste oss her et døgn før vi satte kursen mot Oslo. 

Fantastisk tur. Vi snakker om eventyret vi har vært på. Alle er vi enige om at det har vært en fantastisk tur. Vi er også enige om å gjøre det igjen, men uten begynnerfeil som ikke å reservere, og dermed ikke kunne planlegge overnatting godt nok.
  – Men vi vil på interrail igjen! sier både barn og voksne før vi skilles av og reiser til hver vår by. 
  Neste gang blir det et annet eventyr å begi seg ut på. Interrail med barn innfridde så det holdt. Heldigvis er ikke denne måten å reise på lenger bare forbeholdt ungdommer.

Behagelig: Siste togreise hjem mot Norge ble betraktelig lengre enn beregnet, men likevel en hyggelig og behagelig affære. Neste gang skal vi nok reservere tidligere. Fra venstre: Antonie, Ivo, Magnus, Elizabeth og Hallgeir.