Jernbanemagasinet banner
Togreisen

Tilbake i historien

En knapp togtur fra Costa del Sol ligger flere kulturperler.

TOPPFART: Talgo-Bombardier-toget mellom Málaga og Madrid har en toppfart på 350 km/t. Men de kjører aldri over 300 km/t fordi gevinsten med de siste 50 km/t innebærer en nesten dobling av strømforbruket. Foto: Jens Ulrich Pedersen
TOPPFART: Talgo-Bombardier-toget mellom Málaga og Madrid har en toppfart på 350 km/t. Men de kjører aldri over 300 km/t fordi gevinsten med de siste 50 km/t innebærer en nesten dobling av strømforbruket. Foto: Jens Ulrich Pedersen

En ny dag gryr i Sør-Spania. Ute mot øst stiger «blodappelsinen» opp av Middelhavet. Enda en dag med strålende sol på kysten som har fått sitt navn etter sola, og som hvert år blir besøkt av tusener på ­tusener av regn- og vintertrøtte nordmenn.
  Neppe er kofferten pakket ut, før turen for de fleste går til den nærmeste stranden eller poolen. Ingen tid å kaste bort. Sola skal nytes mens man har den. Det kan alle, som i vinter har kunnet telle antall soltimer i løpet av en uke på bare én hånd, forstå.
  Men en ferie på den spanske solkysten behøver ikke bare handle om sol. Mindre enn én time unna med høyhastighetstog finnes en av Spanias historiske og kulturelle perler, nemlig Córdoba. Og blir man om bord på toget, er man i hovedstaden og millionbyen Madrid halvannen time senere.

Unescos kulturarv
Toget tilbakelegger de drøyt 150 kilometerne fra Málaga til Córdoba på 54 minutter hvis det ikke stopper ved stasjoner underveis. Og på to og en halv time kan man være i Madrid – over 450 kilometer unna. Det betyr at man har muligheten til å ta en dag fri fra sola og kjøre inn i landet og oppleve kultur og historie.
  Córdoba var hovedbyen for det muslimske domenet i Andalucia som varte i nesten åtte århundrer fra år 711 til 1492, og byen er som et levende museum fra en svunnen tid. Særlig gjelder det den vakre­ moskékatedralen som ble tatt med på Unescos verdenskulturarvliste i 1984.


Oliven og korkeik
Dette er en reise tilbake i historien med et topp moderne høyhastighetstog. På strekninger når farten opp i 300 kilometer i timen, og landskap med oliven- og korkeiketrær glir forbi vinduene som en film i hurtig bevegelse. Fortsetter man mot Madrid, skifter landskapet til flate marker med korn og vindruer for å ende oppe på den kastiljanske høysletten og den spanske hovedstaden som ligger 650 meter over havet.
  Det trykker i ørene når toget suser gjennom tuneller uten å senke farten. Spania er et fjell-land, selv om landskapet og topografien ikke er så vanskelig å anlegge jernbanespor i som i Norge. Likevel har Spania én av Europas lengste togtuneller på 28 kilometer under fjellkjeden Guadarrama, som høyhastighetstoget fra Madrid til Valladolid passerer gjennom.

Plass til bena
For nordmenn med lange ben, i likhet med forfatteren av denne artikkelen, er høyhastighetstogets seter et ekstra pluss. Myke og behagelige og med 20 centimeter ekstra plass mot ryggen til setet foran. Ethvert lavprisflyselskap ville sikkert kunne klemme inn to seter på den plassen som et sete i det spanske høyhastighetstoget tar opp. Og det gjelder både i turistklasse og på første klasse.

FAKTA

Høyhastighet i Spania 

  • Det første høyhastighetstoget AVE (Alta Velocidad Española) ble satt i gang på ruten Madrid-Sevilla i 1992.
  • Siden da er AVE-nettet vokst til å omfatte 2 700 km dobbeltspor og er Europas største nett.
  • I 2008 ble ruten Madrid-Barcelona tatt i bruk og i 2010 Madrid-Valencia. I 2013 nådde toget til grensen mot Frankrike og herfra videre til Paris (dog kjører toget saktere på noen strekninger i Frankrike).
  • Toget kan kjøre i 350 km i timen, men holder normalt en toppfart på 300 km i timen på grunn av at energiforbruket øker kraftig hvis farten blir høyere.
  • Det er til nå investert omkring 45 milliarder euro (375 mrd. NOK) i høyhastighetsnettet. Av dette har EU-fond finansiert cirka 40 prosent. Den økonomiske krisen har likevel gjort at utbyggingen av nettet går langsommere enn opprinnelig planlagt. 
  • En billett Málaga-Córdoba kan kjøpes for cirka 29 euro (240 kroner). Til Madrid koster billetten omtrent det dobbelte. Men det er mange former for rabatter, spesielt ved kjøp på internett (www.renfe.es). 
  • Spania har begynt å eksportere sin know how på området, blant annet er et konsortium av spanske selskaper i ferd med å anlegge en høyhastighetsrute i Saudi Arabia, en ordre til omkring 55 milliarder norske kroner.

99 prosent punktlighet
Punktligheten er et annet pluss. Nittini prosent av alle høyhastighetstog er ankommet i rute siden den spanske togoperatøren Renfe innførte sin punktlighetsgaranti i 1994. Det betyr at man får billetten refundert hvis toget ankommer til endestasjonen med mer enn fem minutters forsinkelse.
– Jeg var ikke oppmerksom på muligheten til å oppleve Spanias kultur på denne måten. Jeg trodde det ville ta mye lengre tid med tog. Men på én dag kan man saktens nå inn i landet og tilbake igjen til Málaga, og med den slags kulturopplevelser blir ferien på den spanske solkysten mer verdifull, mener lederen av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen, som er fylkesvaraordfører i Vest-Agder fylkeskommune.
En gruppe fra Jernbaneforum Sør kjørte med høyhastighetstoget til Córdoba da den nylig var på studietur i Sør-Spania. Og det ble en suksess.
– Det er lett og effektivt å ta toget. Det er ikke mye sikkerhetssjekk, og så er det veldig behagelig. Toget åpner muligheten for flere opplevelser, som Westermoen uttrykker det.

«Det er lett og effektivt å ta toget. Det er ikke mye sikkerhetssjekk, og så er det veldig behagelig. Toget åpner muligheten for flere opplevelser.»
Thore Westermoen, fylkesvaraordfører i Vest-Agder Fylkeskommune
og leder av interessegruppen Jernbaneforum Sør

Anbefaler AVE-toget
Nestlederen i Jernbaneforum Sør var like begeistret.
– Jeg vil ubetinget anbefale mine landsmenn å ta toget til Córdoba eller Madrid. Det er behagelig, man kan spise godt om bord, ingen stress og et mye bedre tilbud enn å bruke bil. Jeg reiser mye rundt i utlandet og er vanskelig å imponere. Men jeg må innrømme at Córdoba var en helt enestående opplevelse, sier Per Eivind Johansen, fylkesordfører i Vestfold fylkeskommune.

Europas lengste nett
Det spanske høyhastighets­nettet når vidt omkring. Faktisk er det med sine omkring 2 700 kilometer Europas lengste og verdens nest lengste etter Kina. Og det såkalte AVE-toget får flere og flere kunder. I fjor besluttet regjeringen å senke billettprisen med 25 prosent, og det økte passasjertallet tilsvarende. I 2013 reiste nesten 15 millioner med AVE-toget. Susana Krhin fra Marbella var én av dem.
– Jeg reiser til Madrid og tilbake hver uke, og for meg er toget det beste transportmiddelet. Her kan jeg arbeide med laptopen min, snakke i telefon, eller bare slappe av med en film. Og så trenger jeg først møte opp 15 minutter før avgang. Det er hurtigere og mer behagelig enn flyet, konkluderer hun.
Det samme mener et flertall av passasjerene mellom Málaga og Madrid. Før AVE-toget kom til Málaga i 2007, hadde flyet 72 prosent av de reisende mellom de to byene, mens bare 28 prosent brukte det konvensjonelle toget. I 2013 var rollene byttet om, viser tall fra Renfe. AVE-toget hadde en markedsandel på 84,5 prosent, mens kun 15,5 prosent reiste med fly.

FAKTA

Córdoba:

  • Provinshovedstad med 330 000 innbyggere. 
  • Fra 711 og flere århundrer framover hovedbyen for skiftende arabiske kalifater.
  • 1236 gjenerobret av den kristne kongen Ferdinand III.
  • Hele den historiske bydel er på Unescos verdenskulturarvliste. Moskéen – oppført og utbygd fram til det 10. århundre – er den største moskéen (24 000 kvm.) i den vestlige verden. 
  • 1526 og framover: Moskéen ombygges og omdøpes til katolsk katedral. Det betyr at muslimer i dag ikke har lov til å be i moskékatedralen. 
  • Også Córdobas blomsterhager er med på Unescos liste. 
  • Unngå å besøke byen i juli og august da temperaturen kan nå 45 grader.

Madrid 

  • Spanias hovedstad med 3,5 millioner innbyggere.
  • Europas høyest beliggende hovedstad (650 meter over havet).
  • Kong Felipe II gjorde Madrid til hovedstad (etter Toledo) i 1561.
  • Kjent for sine kunstmuseer:­ Prado, Reina Sofia og Thyssen-Bornemisza.
  • Sentrum for høyhastighetsnettet­ med to hovedstasjoner: Atocha og Chamartin. 
  • Ned til frysepunktet om vinteren og opp til 40 grader­ om sommeren.