Jernbanemagasinet banner
Togreisen

Klinikk på skinner

Åtte år gamle Liza Bazhanova venter tålmodig på resultatene. Hun er blitt undersøkt i laboratoriet­ ombord på toget Matvei Mudrov – en mobil ­medisinsk klinikk og Lizas eneste helsetilbud!

VENTER:  Liza Bazhanova (8) venter på patologiresultatene­ i laboratoriet ombord på Matvei Mudrov-toget, som her befinner­ seg i landsbyen Olekma  i ­Amurskaya Oblast. Foto: William Daniels
VENTER: Liza Bazhanova (8) venter på patologiresultatene­ i laboratoriet ombord på Matvei Mudrov-toget, som her befinner­ seg i landsbyen Olekma i ­Amurskaya Oblast. Foto: William Daniels

Ut fra slitne lavblokker mellom snøkledde topper i Stanovoy-fjellene helt øst i Russland strømmer det mennesker som samler seg ved togskinnene. Felles for dem er at de alle søker medisinsk behandling.
  En mann har falt ned trappen i fylla og har smerter i en hoven ankel. En kvinnelig lærer ved den eneste skolen i området ønsker en etterkontroll på sin 14 år gamle datter som fikk fjernet blindtarmen for en måned siden …
  Pasientene venter ute i snøen for å kunne gå om bord på det omreisende toget Matvei Mudrov – en klinikk med spartansk utstyrte undersøkelsesrom og 12-15 leger. Toget er oppkalt etter Matvei Yakovlevich Mudrov, en pionér i russisk medisin på 1900-tallet. Det helt spesielle togtilbudet drives av den russiske jernbanen.

BAM-banen
Gjennom den endeløse russiske barskogen taigaen bukter Matvei Mudrov seg gjennom de avsidesliggende og ekstremt fattige småbyene langs Baikal-Amur Mainline (BAM). Den 4324 kilometer lange jernbanestrekningen strekker seg mellom Lake Baikal i vest til Amur helt øst i Russland, parallelt med den mer kjente transsibirske jernbanen litt lengre sør.
  Banen ble anlagt for å skaffe tilgang til Øst-Sibirs rike reserver av kull, jernmalm, andre mineraler og naturgass og knytte forbindelse mellom de indre deler av Sibir og Stillehavskysten.
  Prosjektet lokket til seg en strøm av arbeidere fra hele Sovjetunionen. Over 3000 kilometer av banen ble bygd mellom 1974 og 1984, og byggingen sysselsatte 500 000 mennesker. De ble tiltrukket av romantiske forestillinger om å sove i små trehus i skogen og en lønn tre ganger høyrere enn det sovjetiske gjennomsnittet.

Stans etter unionens fall
Ved midten av 1980-tallet stanset deler av byggingen opp. Banen ble fullført – men bare med ett spor, til tross for at tunneler og bruer var bygd for dobbeltspor.
  Sammenbruddet av Sovjetunionen i 1991 betydde en midlertidig slutt for linjen. Småbyer som hadde utviklet seg langs jernbanen, ble forlatt. Flere industribedrifter og store gruveanlegg ble lagt ned. Mange av dem som hadde flyttet til disse fjerntliggende områdene, sto plutselig uten både arbeid og inntekt.
  Veiene i denne regionen er stort sett små grusveier. Mange lokalsamfunn i øst-Sibirs mest avsidesliggende områder er avhengig av BAM-banen for å få helt nødvendige forsyninger og tjenester.
  Tjenester som politi, sykehus og postkontor kan være hundrevis av kilometer unna – og er kun tilgjengelig med tog.

Selvmedisinering
Folk som ennå er bosatt i de mest forlatte områdene, driver i stor grad med selvmedisinering. Skal de oppsøke medisinsk ekspertise, er de henvist til Matvei Mudrov. Toget har laboratorium for urin- og blodanalyse, EKG og EEG-skjermer og utstyr for ultralyd og røntgen. Det er ikke utstyrt for større kirurgiske inngrep.
  Konsultasjonene skjer stort sett på toget, men av og til må legene reise ut i felten og oppsøke pasienter som ikke klarer å komme seg til toget på egenhånd. En av dem er 45 år gamle Albert Propov. Han ble lam fra livet og ned etter en fallulykke i 2007.
  Legene fra Matvei Mudrov har nå gitt ham et rehabiliteringsprogram med øvelser for å bygge opp igjen og styrke musklene slik at han en dag kanskje kan få tilbake evnen til å gå. I det minste har han et håp om det.

 

Toget er deres eneste ­forbindelse til det moderne Russland, som utgjør
en grell kontrast til deres fattigslige hverdag. Folk som ennå er bosatt
i de mest forlatte områdene, driver i stor grad med selvmedisinering.

En stor begivenhet
Toget betjener dusinvis, noen ganger flere hundre landsbybeboere, hver dag alt ettersom hvilket tettsted det besøker. Etter en lang dag med pasienter transporteres helsearbeiderne på toget gjennom natten til neste sted slik at konsultasjoner kan starte tidlig neste morgen.
  For mange innbyggere i de utarmede russiske landsbyene er Matvei Mudrov mer enn en mobil klinikk. Togets ankomst er en stor begivenhet i seg selv. Folk kler seg i pene søndagsklær med nyfrisert hår og møter opp. Toget er deres eneste forbindelse til det moderne Russland, som utgjør en grell kontrast til deres fattigslige hverdag i bakevjene øst i landet.