Jernbanemagasinet banner
Tett på

En filmstjerne fra Skjetten

Veteranbilen til Per Reidar Westreng ble en gang solgt fordi den ikke dro jenter. Selv kjøpte han den fordi kona insisterte. Nå er den også blitt filmstjerne.

Foto: Arvid Bårdstu
Foto: Arvid Bårdstu

FAKTA 

Per Reidar Westreng

Alder: 63

Stilling: Sikkerhets- og kvalitetsrådgiver
Hoved-/Gardermobanen

Bosted: Skjetten

Ansatt i NSB/JBV: 1985

1. Hva var det som gjorde at du falt for denne bilen?
Kona mi, Unni, hadde sett en Ford A-modell og syntes jeg burde kjøpe en slik. Nå har jeg hatt den i tolv år og har ikke angret ett sekund. Det er en Ford Model A Town Sedan 1930-modell, den fineste utgaven med plysj og greier. Toppfarten er på over 100 km/t. Men så fort er det ikke å anbefale å kjøre for folk med løse plomber.

2. Hva bruker du den til?
Jeg bruker den mer enn jeg hadde tenkt. På disse årene er den kjørt 50 00 kilometer. Det er blitt veldig mye kjøring av brudepar. Det holder jeg litt igjen på nå. Den har vært i Tyskland, på seksjonsmøte på Røros og i Trondheim, og ellers rundt omkring. Den 12. juni er det grensetreff for A-modellklubbene i Sverige, Danmark og Norge i Roskilde. Da skal vi dit.

3. Hvor mye Reodor Felgen må man være for å eie en slik bil?
Jeg er utdannet bilmekaniker. Det er nok en fordel å kunne litt. Men den er enkel å reparere. Du kommer langt med ei knipetang og en halv meter ståltråd. For øvrig er det en grei bil som det finnes reservedeler til. Man må ikke lage dem selv.

4. Kan du historien til bilen?
Det var en tannlege på Hamar som var første eier. Han ga mest sannsynlig bort denne bilen til noen barnebarn. En stasjonsbetjent på Fetsund stasjon kjøpte bilen i 1956 av to gutter «hvis jenter ikke syntes bilen var fin nok». Jeg kjøpte den av en kar fra Son.

5. Hva er det morsomste med å ha en slik bil?
Folk tuter og hilser når jeg kommer kjørende. Hvis jeg parkerer bilen, stimler det til med skuelystne. Jeg har hatt mange fine bryllupskjøringer og fått høre mye rart fra baksetet. Bilen var med på innspillingen av «Halvbroren», der det var en fødsel i bilen, og Max Manus-filmen. Der ble jeg kjent med Axel Henie. Nå har jeg kjøpt en Triumph cabriolet som jeg skal restaurere. Men det får holde med de to som veteranbiler.