Jernbanemagasinet banner
Tett på

Alltid ute og sykler

I høst syklet han Ultra-Birken på fredag og Birken på lørdag. Han har vært med i et 30-milsritt på Finnmarksvidda. Nå lurer han på om 70-milsrittet kunne vært morsomt å prøve.

Foto: Øystein Grue
Foto: Øystein Grue

FAKTA

Øyvind Rørslett

Alder: 63

Stilling: Seniorrådgiver­
KVU Oslo-Navet

Bor: Oslo Ansatt i JBV: 2007

 

1. Når kom interessen for sykkel?
Jeg har alltid syklet, både til transport og på tur. For snart ti år siden ble jeg dratt med på Birken. Siden har det bare ballet på seg. Birken er både et treningsmål og et flott sosialt arrangement. Da jeg først hadde vært med der, fikk jeg lyst til å være med i flere ritt, og jeg fikk sansen for å sykle på stier som ikke er så tilrettelagt som Birken.

2. Hva er motivasjonen for å drive med slik selvpining som Ultra-Birken?
Ultra-Birken er en drøy tur, ja. Stisykling er mestring, sosialt fordi det ikke er så stor fart, og det er mye naturopplevelse. Man blir dyktig sliten av å sykle 8-10 timer, men jeg får med meg opplevelsen av å reise gjennom landskapet. Jeg har en 2. plass i klassen min. Men da skal det også sies at det var seks som startet, og tre som kom til mål. Å komme til mål er jo poenget.

3. Du stilte dagen etter opp i den ordinære Birken. Hvordan var det?
Jeg hadde følelsen av å stå stille i starten. Så fort jeg hadde fått opp arbeidstemperaturen, gikk det greit. Sammenliknet med Ultra-Birken fortoner Birken seg som en formiddagstur. Sykling er en av de idrettene som er minst belastende på kroppen. Særlig i stisykling må du bruke mange muskelgrupper.

4. Når så mange vil sykle i terrenget kan det fort bli konflikt med andre som er ute på tur?
Forbud mot sykling i marka er ikke veien å gå. Jeg sitter i styret for Oslo og Omland Friluftsråd og har vært med på å utarbeide sykkelvettregler for sykling i marka. Det er fortsatt noe å ta fatt i, men det er blitt mye bedre.

5. Hvor mange sykler må du ha for å være med på alt dette?
Jeg har fire, kanskje jeg skal si fem. Fatbike for snøsykling står på vurderingslista. Jeg sykler til jobb og på jobb. Jeg driver med terrengsykling, stisykling og enduro. Andre kan ha havseilere eller bruke penger på en dyr bil. Jeg prioriterer gode sykler. Men hvis du spør om hva en sykkel koster, er svaret 5000 kroner – uansett.