Jernbanemagasinet banner
September 2016

Dronningen borer

Dronning Eufemia er i gang med å bore sin del av Follobanen mellom Oslo S og Ski. Snart er dronning Ellisiv i gang med samme type jobb.

GOD STEMNING: Statsminister Erna Solberg håndhilser på Italias ambassadør Giorgio Novello. ­Mellom dem står prosjektleder TBM Anne Kathrine Kalager. Foto: Øystein Grue
  Dronning Eufemia er nå i full gang med å bore sin del av Follobanen mellom Oslo og Ski. I oktober starter den andre dronningen et parallelt løp.
Den opprinnelige dronning Eufemia ble for 700 år siden ektet til Kong Håkon Magnusson i Mariakirken. Ruinene av denne kirken er i dag en del av Oslo Middelalderpark, som ligger i traseen for den nye Follobanen.
Det er i alt fire 150 meter lange boremaskiner som denne høsten settes i gang for å bore to tunnelløp på til sammen 18,5 kilometer. Tradisjonen tro har de alle fått kvinnenavn: Dronning Ellisiv, som var gift med mektige Harald Hardråde, bistår Eufemia fra utgangspunktet Åsland i retning hovedstaden. I motsatt retning har maskinene fått navn etter to kjente kvinneskikkelser fra Follo; Anna fra Kloppa som var en velkjent handelsreisende i Kolbotn sentrum på 50-tallet og Magda Flåtestad som drev fergetransport over Gjersjøen i Oppegård kommune.
Det er sterke kvinner som gyver løs på fjellet inne i Ekebergåsen. Boremaskinene er spesialkonstruert for tunneldriving i hardt, norsk fjell. De er laget ved fabrikken Herrenknecht i Tyskland, fraktet til Norge i deler og satt sammen en kilometer inne i fjellet, i fjellhallen på Åsland.
  – Dette er den mest avanserte og sterkeste TBM-typen vi har levert til noe tunnelprosjekt, forteller administrerende direktør Martin Herrenknecht til Jernbanemagasinet. - Dette er fremtidens TBM-teknologi som flere kommer til å velge når krevende oppdrag i utfordrende geologi skal løses, mener Herrenknecht. Follobanetunnelen bygges for å tåle en mulig vannsøyle på 270 meter.
Tunnelboringen mellom Oslo og Ski vil pågå til slutten av 2018. Da starter omfattende jernbanetekniske arbeider. Hele Follobanen skal stå ferdig i desember 2021.