Jernbanemagasinet banner
2014

Løfter Østre linje

Fem stasjoner fremstår snart i ny drakt. Alle midtplattformene er fjernet og alle plattformer er blitt lange nok.

NYTT: Her monteres ny kontaktledning.Foto: Brian Cliff Olguin
NYTT: Her monteres ny kontaktledning.Foto: Brian Cliff Olguin

Det hele startet med skole­ferien. Da siste ransel forsvant ut skoleporten 20. juni og folk gjorde seg klare til St. Hans-helg, kokte det av liv på hovedriggen i Askim. Riktignok hadde vi holdt hus her siden mars måned, og mye arbeid var allerede påbegynt, men det var nå det gjaldt. Utålmodige jernbanefolk kunne nesten ikke vente til siste tog fra Oslo S til Mysen kl. 23:31 passerte, og klokken 03:00 21. juni var det et faktum. Sommerens lange arbeidsperiode kunne begynne.

400 personer i sving
Og sånn som vi begynte! Opp mot 30 grader varmt, lastebiler og gravemaskiner dundret gjennom små og søvnige østfoldbyer, virvlet opp både støv og næringsliv. Støvet ble raskt og effektivt dempet, og lokalt næringsliv fikk et livgivende pust. Nærmere 400 personer har vært i sving, det har satt sitt preg på Indre Østfold, som hos Evensens bakeri i Askim, hvor omsetningen av baguetter er mer enn fordoblet. For restauranter og kafeer med varm mat på menyen har det vært en lykke at ganske mange svensker har sin sysselsetning for Jernbaneverket i år. Våre EU-kollegaer vil som kjent ha varm lunsj.

Puslespill
Alle har vi hatt våre brikker å passe på i det store puslespillet. Etter hvert som vi bokstavelig talt ble varme i trøya, og shorts-dispensasjon innført, gikk samarbeidet på skinner med entreprenør Leif Grimsrud AS. Bruddet ledes myndig og smidig av LAT (leder av totalbrudd) Arne Christiansen og Frode Bredholt. At både vi og arbeiderne ute på de fem stasjonene har sikkerhet øverst på den daglige agendaen, det sørger sikkerhetsrådgiver Jan Jensen og Knut Fredrik Sørhusbakken for.
  Den største overraskelsen har kanskje vært at graverne har støtt på uante mengder med kabler i bakken, etter at det var gjennomført kabelpåvisning. Tilsynelatende var de også eierløse, men etterforsk­ningen til byggeleder lavspent, Ola Belsvik, førte som regel frem til eieren, som ikke hadde altfor mange gode svar.

I august neste år står landets første ERTMS-strekning fra
Ski til Sarpsborg ferdig, og våre fem stasjoner er et bidrag til den.

Stigende humør
Men det er ikke bare stasjonstiltakene til Jernbaneverket som har vært i sving på Østre linje. Togbruddet har vært utnyttet til flere aktiviteter.
  Norsk Jernbanedrift har installert nytt utstyr på fem planoverganger, og Spydeberg kommune har brukt tiden til å restaurere en bro over jernbanen og rassikring ved Glomma. Prosjekter Øst og Bane øst har utført mye forskjellig arbeid på strekningen.
  Med så mange detaljer var det viktig å møtes ofte. De første ukene kjørte LAT statusmøter med alle parter hver dag. Og da pølsekjelen ble et fast innslag på statusmøtet to ganger i uken, steg humøret, akkurat slik prosjektleder Erik Munch-Søegaard hadde forutsett.

I august neste år …
Deadline for prosjektet er 8. september kl.03:00. Da settes trafikken i gang igjen. Etter planen skal ikke alt stå ferdig, men pendlerne kan endelig bytte ut buss med tog igjen. Stasjonstiltakene er en del av ERTMS-utbyggingen på Østre linje.
  I august neste år står landets første ERTMS-strekning fra Ski til Sarpsborg ferdig, og våre fem stasjoner er et bidrag til den.