Jernbanemagasinet banner
2014

En trofast sliter

Brua over Lågen ved Larvik venter på avløsning. Men først skal den gjennom en «bli ny»-operasjon.

Lågen bru ved Larvik  // Byggeår: 1881 //  Hvor: VestfoldbanenFoto: Hilde Lillejord
Lågen bru ved Larvik // Byggeår: 1881 // Hvor: VestfoldbanenFoto: Hilde Lillejord
Denne 168 meter lange brua over Numedalslågen har stått her siden Grevskapsbanen/Jarlsbergbanen/Vestfoldbanen – kjært barn har hatt mange navn – ble åpnet i 1881. Riktignok fikk den etter 65 års drift ny overbygning, men ellers har lite skjedd. En vakker dag blir også denne brua innhentet av tiden, i form av en moderne, dobbeltsporet bane der togene skal kunne kjøre i 250 km/t. Foreløpig er det ingen som kan si noe eksakt om når utbyggingen av InterCity-prosjektet nærmer seg Larvik. Men da vil brua få avløsning.
  Inntil det skjer, og kun Gudene vet når, skal brua til sommeren få seg en solid make-up. Da blir den pakket inn i presenning og sandblåst før den får sine tre strøk med Jenbaneverkets standardfarge for stålbruer, støvgrå.
  Når vannet i Numedalslågen har kommet hit ned til Larvik og passerer under denne brua, er det nesten ved veis ende og på vei ut i Skagerak. Starten var fra Nordmannslågen, som ligger hele 1244 m.o.h på Hardangervidda, og faktisk i Hordaland fylke. Derfra og ned har vannet virkelig fått gjort nytte for seg. Men turbinene i det aller første kraftverket, Nore I, ble først startet opp i 1928. Da hadde det allerede kjørt tog på denne brua i 47 år.