Jernbanemagasinet banner
2014

Bru på hell

Hell bru // Byggeår: 1902 // Hvor: Nordlandsbanen

Foto: Amund Rasten
Foto: Amund Rasten

I høst er det 112 år siden generaldirektør Hans Hein Theodor Nysom i NSB høytidelig åpnet strekningen Hell-Levanger og dermed også Hell bru. Den ble konstruert og bygd for korte, lette og få tog. I mange tiår har det imidlertid gått lange, tunge og mange tog her, og brua har lenge slitt med å bære byrden. Så sterkt har det gått utover brua at togene i lange tider har måttet liste seg sakte over. En slik hastighet, som dog var racerfart den gang brua ble bygd, hører ikke vår tid til.
  Når tiden for endelig avskjed nå nærmer seg, er det mange som synes det er kjedelig og dumt at ei slik fin bru skal måtte bli til spiker. Men brua er ikke fredet, og Jernbaneverket har ingen andre planer enn å rive den når ei ny og tidsriktig bru om få år står klar til å bære togene over Stjørdalselva.
  En årsak til at det helst må bli slik, selv om brua sikkert også kunne tjent som gang- og sykkelbru, er isgangen i elva. Jo flere hindringer i form av pilarer, jo mindre fri fly for ismassene i den mektige Stjørdalselva.
  Enn så lenge ligger brua der – til beskuelse for den som vil se en vakker stålbru i sol­nedgang.