Jernbanemagasinet banner
2013

Jomfrutur uten forsinkelser

GARDERMOBANEN: På Langeland sør for Jessheim står vedlikeholds­toget og Jernbaneverkets fagarbeidere og fikser en sporveksel. I nabosporet dundrer flytogene forbi i 210 km/t.

Foto: Lars Frøystein
Foto: Lars Frøystein

Jernbanemagasinet er med det nye vedlikeholdstoget på sitt aller første oppdrag. Jobben er å bytte et slitt parti i sporveksel seks der Gardermobanen møter Hovedbanen.

Spare tid
For å spare tid ble den nye delen (tungepartiet) lagt ut mellom togsporene natten i forveien. Ved 23-tiden neste kveld var vedlikeholdstoget på plass. Og det står som et trygt skjold mot nabosporet med full togtrafikk.

Jobben startet inne i vedlikeholdstoget. Fire drivmaskiner blir frakoblet fra tungepartiet.

Klokka ett passerer siste tog. Da kan vedlikeholdstoget kjøres til side, og resten av arbeidet utføres i dette tilfellet under åpen himmel.

 

Ingen saktekjøring
Sporkoordinator Tom Rune Sandmo forteller at uten vedlikeholdstoget ville det blitt etablert saktekjøring og enkeltsporet drift for dette arbeidet – i forkant av byttet. For det er forberedelsene til slike arbeider som virkelig tar tid.

– Togene i nabosporet ville måtte kjørt i 80 km/t i stedet for 210 km i timen. Togene hadde dermed blitt 15-20 minutter forsinket. Dette slapp vi nå, forteller Sandmo.

Vellykket
I glødende måneskinn jobber Produksjons signal- og linjefagarbeidere utover natten med å kappe skinna og løfte bort det defekte tungepartiet. Den nye delen legges på plass, sveises sammen og drivmaskinene kobles på.

– Dette ble en meget vellykket jobb. Hadde vi ikke blitt ferdig til avtalt tid, kunne vi benyttet vedlikeholdstoget til arbeidet var sluttført, sier prosjektleder Jan Magne Kvernmo.

Er i gang
– Det var vi som har ansvar for å drifte Gardermobanen, som tok initiativ til innkjøp av vedlikeholdstoget, minner Kvernmo om.

 – Med dette toget i full virksomhet vil det være mulig å drive både feilretting og planlagt vedlikeholdsarbeid mens togene går. Nå er vi i gang, og vi vil bruke høsten til å trene opp våre folk. Alle skal tross alt lære seg til å jobbe på en ny måte, og denne type vedlikeholdsarbeid vil ta noe lengre tid enn normal spordisponering. Til gjengjeld får vi til et mye mer effektivt vedlikehold uten at vi forstyrrer togtrafikken, konkluderer Jan Magne Kvernmo.