Jernbanemagasinet banner
2013

Jernbanesjef i egen hage

Trygve Olsen er trafikkstyrer på Ski stasjon eller lærer på Norsk jernbaneskole når han er på arbeid. Vel hjemme blir han jernbanedirektør for sin egen jernbane – i hagen.

Trygve Olsen er jernbanedirektør i egen hage.

– VI VAR PÅ tur gjennom Tyskland for noen år siden og besøkte Märklin-museet i Göppingen. Der hadde de en utendørs modelljernbane. Da ble ideen født om å bruke litt av hagen til jernbane, forteller Olsen. Hagen er konas store hobby. Men i den romslige naturhagen på Vestby var det et område som ikke egnet seg til stort annet. Og slik ble det. Skinnegangen er beregnet på utendørs bruk og ligger der hele året. Togene derimot får stå inne når de ikke skal ut og kjøre. En liten paviljong fungerer som trafikkstyringssentral.

– Skinnene har ligget ute i fem år nå og er like fine. Jeg bruker en time om våren til å rydde vekk løv og annet etter vinteren. Så er det bare å kjøre i gang igjen, forteller Olsen. Som hos så mange andre startet interessen for modell-jernbane i 6-7-årsalderen med et Märklinsett. Nå går det i amerikanske lok og vogner.

– Mens et tysk diesellok fort koster 10-15 000 kroner, får jeg kjøpt amerikanske diesellok for et par tusen, opplyser Olsen. Gjennom magasinet «Garden Railways» kan han følge med på hva som kommer på markedet av utstyr. For Olsen falt valget på lok og vogner fra Great Northern, et selskap som i dag finnes igjen i Burlington Northern Santa Fe. – Great Northern gikk gjennom de «norske» statene i USA, fra St. Paul i Minnesota til Seattle, forteller Trygve Olsen, som om et par år skal ta originalen i øyensyn i Seattle. I mens jobber han ufortrødent med å utvide sin egen i hagen. Blant annet er det smått med signaler og automatiske sporveksler. Men det kommer, lover Olsen: – Poenget med å ha en hobby er jo at du ikke skal bli ferdig.