Jernbanemagasinet banner
Min arbeidsdag

Feminin sjef

Økonomistyring er bunnplanken, sier den nye banesjefen.

Vi må komme på offensiven ved at vi bruker tid og krefter på å forebygge framfor å reparere.  Foto: Arvid Bårdstu
Vi må komme på offensiven ved at vi bruker tid og krefter på å forebygge framfor å reparere. Foto: Arvid Bårdstu

– En virkelig driver for meg er å arbeide syste­matisk for å oppnå et resultat i samspill med medarbeiderne, sier Guro Torpe, som tar i mot Jernbane­magasinet på sin andre dag som banesjef. Og altså har en form for programerklæring klar.
  Banesjefen skal måles for oppnådd resultat på sikkerhet, oppetid og punktlighet. Og på ressursbruk målt i produktivitet. Da kreves orden i sysakene. Og kanskje litt konkurranse. Selv bedyrer hun at hun på ingen måte har noe mot at det de gjør på Bergensbanen Øst kan bli sammenlignet med andre banestrekninger.
  – Nei, det skulle vi hatt mer av, smiler banesjefen og legger til:
  – Vi er ett jernbaneverk. Da er det viktigste at det som noen får til godt, det skal de andre få lære av gjennom utveksling av erfaringer. Det må være overordnet. Og så må det være lov å få kose seg litt med gode resultater lokalt når vi klarer det.

Ledelse
Banesjef Guro Torpe er både ei hestejente og hundejente, og ei service- og turistjente - oppvokst på et gårdsbruk som har hatt rideturer i fjellet som sitt næringsgrunnlag i hele hennes levetid.
  Selv har hun ridd foran i mange følger innover fjellet, fra støl til støl, for å stelle godt med folk som har kjøpt seg tid vekk fra stress. Det har både vært en form for ledelse og en øvelse i logistikk. De som er med på disse turene skal ha mat og overnatting, hestene krever sitt og det er i det hele tatt mye praktisk å holde styr på.
  I Hallingdal er reiseliv en svært viktig næringsvei. Da Guro kom til Jernbaneverket, var det fra stillingen som salgs- og markedsdirektør for Pers-gruppen.
  – Jeg søkte meg til stillingen som produksjonsleder på Ål fordi jeg syntes grensesnittet mellom jernbane, ledelse, personal og økonomi virket interessant. Som banesjef får jeg ansvaret for over dobbelt så mange ansatte som jeg hadde før 1. april. Nå er vi 70 som sammen skal drifte og forvalte strekningen fra Finse til Roa og Hokksund.

Ambisjoner
Av de 70 som har denne delen av Bergens­banen, hele Randsfjordbanen og Roa–Hønefossbanen som sin arbeidsplass, er det mange menn og én kvinne, sjefen.
  – Jeg tror det blitt kjempegøy, spennende og krevende. Jeg har tro på den nye måten vi blir organisert på. Men skal vi lykkes, krever det at alle lederne har ­ambisjoner om å levere bedre i ny organisasjon enn vi gjorde i den gamle, mener Guro, som selv har tenkt å bidra til det – ikke minst gjennom å la erfarne, høyt kompetente medarbeidere blomstre.
  – Vi må komme på offensiven ved at vi bruker tid og krefter på å forebygge framfor å reparere. Vi kommer til å ha klare mål, kjent for alle, som vi skal måles på. Sammen må vi finne fram til den beste måten å la en saktekjøring bli så kortvarig som mulig, planlegge ­arbeidet som skal utføres mest mulig fornuftig og ­ellers gi næring til drivkraften som kommer fra medarbeidere med masse ståpå-vilje.

Jernbanefag
Som banesjef vil Guro Torpe bli å se ute i sporet, selv om hun ikke får lov til å bidra så mye der fysisk.
  – Hver har sin hatt eller sin hjelm. Jeg har fire ledere, to på linjen, én på elektro og én på signal som alle igjen leder hver sin faggruppe. For min egen del er jeg veldig systematisk og vil dokumentere og finne årsaks­sammenhenger for i neste omgang å kunne ta de riktige beslutningene. Der har jeg med meg en god ballast fra tidligere: Alltid prioritere det viktigste først, sier Guro Torpe, som har stor tro på at Bergensbanen fortsatt skal være en hovedpulsåre mellom Oslo og Bergen.
  – Bergensbanen har alltid vært svært viktig for Hallingdal og vært med på å gi grunnlag for den næringsvirksomheten hallingene lever av. Å få Ringeriksbanen på plass vil ha stor betydning for Hønefossområdet og hele regionen generelt. Jeg gleder meg til å ta fatt!

FAKTA

Guro Torpe, 37 år

Stilling: Banesjef Bergensbanen Øst

Arbeidssted: Ål i Hallingdal

3 KJAPPE

Hvor er den aller ­peneste utsikten fra toget
når det kjører på banestrekningen din?
Hele Bergensbanen er en opplevelse. Høyfjellstrekningen
og inngangspartiet fra øst med Halling­skarvet er majestetisk.

Hva er best av Sydenstrand eller stølsvoll?
51 uker i året; stølsvoll. En uke i året kan diskuteres.

Hva opptar deg mest akkurat nå?
Å gi den nye organisasjonen­ en best mulig start.