Jernbanemagasinet banner
Min arbeidsdag

- Dette blir kronjuvelen

Roar Johansen (65) er i ferd med å dra i gang den største grunnentreprisen for Jernbaneverket noensinne.

Byggeleder Roar Johansen.
Byggeleder Roar Johansen.

 – Dette er det mest spennende prosjektet i hele mitt arbeidsliv, dette blir kronjuvelen, sier hovedbyggelederen med et lurt og varmt smil.

Han er en av veteranene blant jernbanens egne byggeledere, Roar Johansen. Nå er han klar for Jernbaneverkets største enkeltstående kontrakt på underbygging. Han skal lede prosessen med å forvandle 1 342 388 000 kroner til ni kilometer med dobbeltspor: tunneler, bruer og fjellskjæringer som igjen skal være klare for jernbaneteknikk i løpet av tre år.

Omfattende

Rekordentreprisen gjelder den sørligste delen av prosjektet Farriseidet–Porsgrunn som starter i Vestfold, nærmere bestemt ved Farriseidet. Sammen med entreprenør Skanska skal det bygges seks bruer, 3850 meter hovedtunnel, 4500 meter med dagsone og 1800 meter rømningstunnel. De to største bruene er 345 og 440 meter lange. Til alt betongarbeidet er det beregnet om lag 11 600 betongbiler og 100 000 kvadratkilometer med forskaling – noe som tilsvarer omtrent 15 fotballbaner.

Inspirerende

– Selv om jeg har jobbet i over 40 år innen bygg og anlegg, ser jeg på jobben som veldig inspirerende. Dette er like spennende hver gang, sier hovedbyggelederen for Vestfoldentreprisen. Johansen er tydelig stolt over ansvaret. Ikke bare skal han ha hovedansvaret for denne enorme grunnentreprisen. Han skal også lede fem byggeledere og fire kontrollingeniører som skal følge opp alt arbeid ute i felten.

Samhandling

Det var i alt ni selskaper/arbeidsfellesskap som ble prekvalifisert for denne jobben. Fire leverte tilbud, og 22. april ble storkontrakten med Skanska signert. Nå følges samme oppskrift som for de to tidligere kontraktene: Det er tid for samhandling mellom entreprenør, byggherre og rådgiver. I en periode på fire uker går de sammen gjennom beskrivelsen av arbeidene. Hensikten er å få til en optimal gjennomføring. Entreprenør har da mulighet til å komme opp med smartere og billigere løsninger enn det som ligger inne i prosjektet så langt.

Ryddig

– Jeg liker å ha det ryddig, sier Johansen. Et kjapt blikk på pulten hans bekrefter utsagnet. Støvet kan faktisk finne pultplata på dette kontoret, dersom det får tid til å lande vel å merke.

– I tillegg liker jeg å ha en plan på det jeg gjør, da blir det lettere å hanskes med uforutsette ting. Det fungerer også for meg mentalt: Er det ryddig på pulten, er det ryddig i hodet. Da er stressterskelen langt høyere, og det er alltid plass til noe nytt på pulten og i hodet, fortsetter den erfarne byggelederen.

Godt forberedt

– Er du forberedt på jobben som starter ute i marka i juni?

– Jeg er veldig godt forberedt. Jeg fungerte som prosjekteringsleder med avslutningen av byggeplanen på den samme strekningen; hadde videre ansvaret med å sammenstille konkurransegrunnlaget og var teamleder for anskaffelsesprosessen. Jeg ser virkelig frem til å begynne å produsere og samarbeide med et godt team på prosjektet, avslutter Johansen mens det lune smilet fremdeles lurer.