Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Lys i tunnelen

Å kjøre tog på Bergensbanen kan by på mange slags overraskelser. Vi ble med en lokfører.

GRÅSKALLEN: Den 2700 meter lange tunnelen mellom Finse og Haugastøl gjør det lettere å holde Nord-Europas mest værharde jernbanestrekning åpen vinterstid. Foto: Øystein Grue

Jeg har alltid en hånd på bremsen.

KJETIL FOSSMARK, lokfører


For første gang på to år kom vinteren til Bergen med bitende kuldegrader og snø i januar.
  Men kuldegrader forsinker ikke Ivar Kristian Mellingen og Einar Willgohs i CargoNet på effektive Nygårdstangen terminal. Karene mottar og sender avgårde full-lastede godstog hver tredje time gjennom døgnet og sørger for at erfarne lokførere kan holde rutetidene.
  Inntil 2011 var det dobbel bemanning på godstog over høyfjellet i vintermånedene – i tilfelle uvær. Det er det slutt på. Etter at Finsetunnelen sto ferdig i 1993 og sporet ble lagt høyere i terrenget, holder vinden jernbanesporet nesten snøfritt på Europas mest værharde høyfjellstrekning i 1100 meters høyde. Vinterdriften er blitt sikrere, og lokførerjobben over fjellet er tryggere – men mer ensom.
  Før CargoNet 5510 til Oslo får grønt lys ut fra Bergen stasjon denne magiske, stjerneklare januarkvelden, svarer lokfører Kjetil Fossmark slik på spørsmålet om han er uten skrupler når han kjører godstog på rasutsatte Vossebanen:
  – Jeg har alltid en hånd på bremsen og er i beredskap rundt neste sving i tilfelle stein, is eller snø ligger i sporet. 
  Med en bestefar som var baneinspektør på Vossebanen, er Kjetil Fossmark mentalt forberedt.
   – Å kjøre tog eller bil på Vestlandet kan aldri bli helt farefritt … 
  Det er imidlertid én gledelig forskjell fra da han begynte som lokfører i 2000:
  – Da så jeg aldri noen som jobbet langs linjen. I dag jobbes det systematisk med rassikring, høyt oppe i fjellet og langs sporet. Det bygges solide fanggjerder som skal hindre stein å lande i sporet, og det graves grøfter. I det hele tatt er det et mye større trøkk og engasjement på jernbanen nå enn for kort tid siden, sier en optimistisk lokfører Kjetil Fossmark. Men, han legger ikke skjul på at han gleder seg til Vossebanen skal gå gjennom fjellet, trygt innenfor de rasutsatte og oppsprukne hamrene mellom Arna og Voss.

EFFEKTIV: Få godsterminaler er mer effektive enn Nygårdstangen i Bergen. Her går konteinere og trekkvogner direkte av og på jernbanevognene med truck. Foto: Øystein Grue

Det er mye større trøkk på jernbanen nå enn for kort tid siden.

KJETIL FOSSMARK, lokfører

 
LOGISTIKK: Ivar Kristian Mellingen er pytt og panne i ­CargoNet under lossing og ­lasting på Nygårdstangen. ­Arbeidet foregår med full ­kontroll og sprudlende humør. Foto: Øystein Grue
SISTE SJEKK: Skiftetraktorfører Einar Willgohs tar sluttkontroll på opplastede vogner før sluttsignal-merket settes på siste vogn og vognrekken kan meldes klar. Foto: Øystein Grue
NATTEVAKT: Halvparten av de ti turene Kjetil Fossmark kjører godstog på Bergens­banen i måneden, er på natt. Det er trangt på førerplassen­ i ­CargoNet sine eldste og ­uslitelige El14-lokomotiv. Foto: Øystein GrueFART: Tidligere slynget Bergensbanen seg rundt åsrygger og vann, 1100 meter over havet mellom Finse og Haugastøl. I dag går banen under åpen himmel i slake svinger og gjennom tunnelene Kongsnut og Gråskallen. Foto: Øystein Grue