Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Forvandlingen

Det pågår en apokalyptisk forvandling der nede i dypet, 100 meter under idylliske Grønliåsen midt mellom Ski og Oslo S.

FEMDELT: Borhodet ankom Åsland i fem hoveddeler. Nå sveises delene sammen i fjellhallen som er bygget for montering av tunnelboremaskinene. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

Døgnet rundt jobber betrodde månemenn i et blendende lys. Sveisearbeidet på den første av fire tunnelboremaskiner skjer i den romslige fjellhallen med 22 meters takhøyde. Fem byggeklosser blir til ett gigantisk borhode som skal måle krefter med Oslo-geologien.
    Det smeller og knitrer som i en Star Wars-film. I virkeligheten handler det om nitid presisjonsarbeid, herding og sveising av den kraftigste tunnelboremaskinen (TBM) som Herrenknecht noensinne har laget. Gulvet i monteringshallen der TBM-fabeldyret klargjøres, er formet som en «krybbe» nøyaktig innrettet mot målet; Oslo S.
    Arbeidet med å montere motorer og transportbånd er i full gang. Vannforsyning må sikres for å kjøle ned de 71 «pizzaknivene» når kutterne går løs på grunnfjellet.
    Bormaskinen vil spytte ut småstein på en sammenhengende kjede av transportbånd til et anleggsområde utenfor tunnelen.
    I april ankom delene til den første maskinen som skal lage Nordens lengste jernbanetunnel. I september starter eventyret mot Oslo.
    Follobanens tunnel blir ikke bare den første fullstendig vanntette jernbanetunnelen bygget med de mest avanserte TBM-maskinene. Dette blir den første jernbanestrekningen i Norge med såkalt fastspor, hvor skinnene festes på vedlikeholdsfrie betongelementer uten sviller og pukk.

MEKTIG: Tunnelboremaskinene er mektige konstruksjoner med en diameter på 9,96 meter. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

BESKYTTET: Som en Formel 1-fører bruker Romans Salnikovs brannsikre tekstiler og skinnhansker når han herder de kritiske delene av borhodet med gassflamme og høy temperatur. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

FAKTA 

Follobanen

  • De store kontraktene er gått til utenlandske firmaer, men de bruker norske underleverandører. 
  • Follobaneprosjektet vil ifølge ferske beregninger generere 7 200 norske årsverk.
  • Norske selskap med store oppdrag er AF Gruppen (380 mill.), Skanska (395 mill.), Thales Norway (255 mill.) og Baneservice (220 mill.)

2016:
De fire tunnelboremaskinene settes i drift 

2017:
Full drift av tunnelboremaskinene og produksjon på riggområdet

2018:
Gjennombrudd i tunneldriving 

2019:
Bygging av spor og installasjon av jernbanetekniske systemer

2020:
Installasjon av jernbanetekniske systemer

2021:
Testing og ferdigstilling av tunnelen

BAKRIGG: TBM er et mer industrielt produksjonssystem sammenliknet med konvensjonell sprengning. Her monteres elementer til den 150 meter lange bakriggen. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

FEMDELT: Borhodet med 71 kuttere ankom Åsland i fem hoveddeler. I fjellhallen som er bygget for montering av de 150 meter lange monstermaskinene, blir de fire TBM’ene klargjort. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

I GANG: Silje Ytterdal, sivilingeniør på betong fra NTNU, kontrollerer de første elementene under prøveproduksjonen på Åsland. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

NY JEKK: Gigantiske hydrauliske jekker løfter de store delene til tunnel­boremaskinene. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin

TEST-ELEMENT: Det skal produseres 140 000 betongelementer på Åsland for å kle tunnelen innvendig. Syv ­elementer utgjør en vanntett ring. Prøveproduksjonen er i gang. Foto: Øystein Grue / Brian Cliff Olguin