Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Unike Jæren

Ulf Lundell kunne dedikert “Jag trivs best i öppna landskap …” – til en reise på Jærbanen. En uendelig høy himmel og vide horisonter gjør Jæren unik, ulikt resten av Norge.

PÅ TOPPEN: Varhaug – Vigrestad ligger på «toppen» av Jærbanen med sikt mot Danmark og England. Med kikkert kan du telle skip ut mot horisonten. I strålende solskinn eller storm – Jæren må oppleves. Foto: Øystein Grue
PÅ TOPPEN: Varhaug – Vigrestad ligger på «toppen» av Jærbanen med sikt mot Danmark og England. Med kikkert kan du telle skip ut mot horisonten. I strålende solskinn eller storm – Jæren må oppleves. Foto: Øystein Grue

Siden 1878 har Jærbanen formet Jæren. En stund var det rundt 50 stasjoner og stoppesteder langs smalsporbanen mellom Stavanger og trivelige Egersund, før Sørlandsbanen med normalspor knyttet Oslo og Stavanger sammen. Det skjedde i 1944.
  I dag stanser lokaltoget ved 17 stasjonsbyer og holdeplasser mellom Egersund og Stavanger. Nytt av året er det at cruiseturister tar dagsturer over Jæren. Kontrasten mellom Jærbanen og Raumabanen, som ble kåret til Europas vakreste togreise av Lonely Planet i 2012, er større enn forskjellen Norge - Sveits.
  Utsikten fra toget – over det flattrykte, forblåste og værharde kystlandskapet fra Sandnes, landsbruksområdene i Bryne, Nærbø, Varhaug og Vigrestad – veksler fra frodig grønne jorder mellom steingardene til typiske lyngheier og karrig fjell østover. Jærbanen har ingen konkurrent. Wow-faktoren er de lange myke linjer, en raus himmel og utsikt til en av norskekystens mest krevende farleder.