Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Tårevått møte med Flåmsbana

En ny dag speiler seg i Aurlandsfjorden. Denne dagen anløper to av de største cruisebåtene Flåm. Bare en brøkdel av alle som ønsker, får plass på den spektakulære Flåmsbana.

MAGNET: Mer enn 150 cruiseskip vil anløpe Flåm sommeren 2014. De største med mer enn 10 000 passasjerer. Foto: Øystein Grue
MAGNET: Mer enn 150 cruiseskip vil anløpe Flåm sommeren 2014. De største med mer enn 10 000 passasjerer. Foto: Øystein Grue

De første cruisebåtturistene står i kø for å sikre seg den beste vindusplassen under den knapt timelange togturen på verdens bratteste jernbane med ordinære tog. Konduktør og fjellklatrer Knut Erik Seierslund viser en gruppe japanere vei til riktig vogn. Han kjenner Flåmsdalen som sin egen bukselomme og har de nødvendige 30 års fartstid i NSB for å gjøre tjeneste på populære Flåmsbana.
  Denne dagen anløper to av de 150 cruise­­båtene som har meldt sin ankomst denne sommeren.

Suksessbanen
Japanere, engelskmenn, kinesere, amerikanere og russere puster hverandre i nakken i kamp om beste utsikt for å fange øyeblikket med foto- og videokamera – mens togverten forteller historien og fakta om Flåmsbana på engelsk, fransk og tysk.
  Aldri har så mange reist med Flåmsbana.
  I april økte antall reisende med 23 prosent i forhold til i fjor. I 1915, syv år etter stortingsvedtaket om å bygge Flåmsbana, viste NSBs beregninger at passasjergrunnlaget var 22 000 i året. I fjor reiste 718 195 med suksessbanen!

Rekorder
Flåmsbana er en sidebane til Bergens­banen og går gjennom 20 tunneler fra Myrdal 866 meter over havet over en strekning på 20,4 km til Flåm.
  En fjerdedel av banen, som ligger i kraftkommunen Aurland i Sogn og Fjordane fylke, går i tunnel. I fjor anløp 150 cruiseskip dypvannskaien på Flåm. I år ventes like mange.
  De største har 10 000 passasjerer.
  Flåmsbana har satt nye passasjerrekorder hvert år de senere år.

Tårer
– For en unik opplevelse! sier Elodie Skorupski når Jernbanemagasinet ber henne oppsummere reiseopplevelsen på Flåmsbana mens hun venter på toget som skal ta henne tilbake til Oslo og Oslo lufthavn.
  – Dette har vært en magisk og eventyrlig reise hvor ingeniørkunst og naturopplevelser overgår Disneyland og Indiana Jones. Utsikten fra vendetunnelen ut over Flåmsdalen langt der nede, er imponerende. På Flåmsbana blir du en bitte liten skapning i storslått natur med fossefall og frodige fjell.
  – Jeg er målløs etter en rundtur på Dovrebanen, Raumabanen, med buss og båt fra Trondheim via Ålesund til Bergen og Aurland før Flåmsbana. Jeg står med tårer i øyekroken, smiler Elodie – før hun tar siste etappe på Bergensbanen fra Myrdal tilbake til Oslo for å fly hjem igjen til Frankrike.

FAKTA

Flåmsbana
Flåmsbana representerer de ingeniørtekniske storverkene i norsk jernbanebygging, og banen er derfor i Landsverneplan for jernbanen foreslått vedlikeholdt slik at de historiske elementene ivaretas på en best mulig måte.

  • Vedtatt av Stortinget i 1908
  • Åpnet 1. august 1940
  • Lengde: 20,4
  • Stigning: 55 ‰ 
  • Elektrifisert 24. november 1944