Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Posten tar toget

Mens tre villreinbukker løfter på hodet på en forblåst rabb, dukker dagens første godstog opp røde konteinere over høyfjellet. Posten og Bring sender åtte av ti enheter på jernbane der det går tog, og tar med det miljølederskap i bransjen.

Foto: Øystein Grue

Vi er verdens mest framtidsrettede post- og logistikkvirksomhet. (Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge)

Foto: Øystein Grue

Natt er i ferd med å bli til dag idet en gul Beilhack sliter seg gjennom hardpakkede snøskavler på Bergensbanen mellom Gråskallen og Larsbu.
  Inntil Finsetunnelen ble åpnet i 1981 delte jernbanen fastlands-Norges største nasjonalpark, og tilholdssted for Europas største villreinstamme, i to.
  For femten år siden ble en ny adkomstvei for reinsdyrene åpnet mellom Skarvheimen i nord og Hardangerjøkelen i sør da kryssingssporet i Gråskallen ble tatt i bruk.

Stillheten
Den knallgule arbeidsmaskinen etterlater oss til stillheten. Det er helt vindstille på Hardangervidda denne blåtimemorgenen. En våryr rypestegg skratter så vi kvekker til idet vi venter på at dagens første godstog skal passere Larsbu vokterbolig. Cargonet 5502 har startet fra Bergen 05:08 og passerer Finse stasjon 08:05.
  Tre timer senere kommer første godstog motsatt vei. Nå er det CargoLink som frakter røde Posten-konteinere. Hver tredje til fjerde time er postpakker og brev på vei gjennom Europas mest værutsatte høyfjellsplatå – uten CO2 utslipp.

Miljølederskap
Ingen over – ingen ved siden: Posten og Bring sender kun to av ti konteinere over fjellet med bil. I januar og februar kunne begrunnelsen vært stengte fjelloverganger og kolonnekjøring. Bergensbanen har vært åpen… Men Posten er like opptatt av CO2- utslipp.
  – Vi er verdens mest framtidsrettede post- og logistikkvirksomhet, slår konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge fast. – Posten vil ta miljølederskap i bransjen. Vi skal redusere CO2-utslippene med 30 prosent innen 2015. Og det gjør vi blant annet med gods på jernbane.

Konkurranse
Posten spiller maksimalt på lag med to konkurrerende togoperatører, både på Bergensbanen og andre banestrekninger. Mellom Oslo og Bergen kjører CargoNet og CargoLink seks godstog i hver retning på alle hverdager.
  Så snart en rød Posten-konteiner er klar fra pakkesentralen et steinkast unna godsterminalen på Alnabru i Oslo kjøres denne på første tog til Bergen. Ni timer og 490 kilometer senere er pakkene fremme, klar for distribusjon i Hansabyen – fullstendig uten CO2-utslipp!
  For både persontog og godstog mellom Oslo og Bergen utnytter vannkraftprodusert elektrisitet. Lokomotivene bruker strøm i stigningene opp til Finse, men produserer energi –som et rullende kraftverk – på turen ned fra høyfjellet.

FAKTA
Posten på sporet

- Posten Norge AS er den største godsaktøren på bane i Norge

- Posten-konsernet, som også omfatter Bring, transporterer i snitt 80 prosent med tog på strekninger der det er jernbane

- I snitt utgjør dette om lag 1000 konteinere/TEU pr uke