Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Majestetisk i hundre år

– Bergen stasjon har stått her i sin majestetiske gestalt i hundre år, prangende men også tjenlig, proklamerte ordfører Trude Drevland da NSB og Jernbaneverket markerte jubileet, dagen før selve dagen.

I RØDT: Bergensordfører Trude Drevland åpnet jubileumsmarkeringen iført stasjonsmesterlue med rødt bånd - utlånt fra NSB. Jernbanedirektør Elisabeth Enger i lokførervinduet.
I RØDT: Bergensordfører Trude Drevland åpnet jubileumsmarkeringen iført stasjonsmesterlue med rødt bånd - utlånt fra NSB. Jernbanedirektør Elisabeth Enger i lokførervinduet.

 Bergensordførerens gevanter og blankpussede kjede ble kronet med en stasjonsmesterlue av jernbanedirektør Elisabeth Enger. Så seig et veterantog med 100 år gammelt lokomotiv inn på stasjonen, side om side med en flørtende «Flirt» av siste modell.

– Det er slike togsett vi skal ha på Vossebanen. Er de for lange, må verkstedet i Bergen utvides omgående, sier utålmodige ordførere fra Vaksdal og Voss. Eirik Haga og Hans-Erik Ringkjøb speiler seg i den blankpussede Flirten. Valget mellom mange eller komfortable seter kan bli en hard nøtt. Togsettene på Vossebanen skal også tilbys horden av turister til og fra Flåmsbana, og reisen Bergen – Myrdal tar to timer.

FASADE: Bergen stasjon er tegnet av arkitekt Jens Zetlitz Monrad Kielland, og reist i granitt fra byfjellet Løvstakken (sokkelen) og fra Skreien i Vaksdal. Skiferen på taket kommer fra Voss.

Stasbygget

Det første utkastet til arkitekt Jens Zetlitz Kielland falt ikke i smak hos bergenske myndigheter. Ikke de neste heller. Men Kielland hadde Gamlehaugen (nå kongelig residens) på CV’en og avdelingskontor i Ålesund etter bybrannen i 1904. Dit hadde Keiser Wilhelm sendt en skokk med jugendarkitekter. Først da utkast B5 kom på bordet, ble det nikket anerkjennende. Stasbygget ble reist på en sokkel av granitt fra byfjellet Løvstakken. Granitten ellers kom fra Skreien i Vaksdal, og takskiferen fra Voss.

– Kom ikke her og si at Bergen ikke er regional, kommenterte ordfører Drevland. Den 26. mai 1913 kunne stasjonen åpnes.

 – Etter den tid har alt fra russiske spioner til Dronning Maud med hjemlengsel vandret på disse plattformene, seier historiker Jo Gjerstad.

HUNDRE ÅRS FORSKJELL: Dimensjonene er ulike på jernbanestasjonen i Bergen og tilhørende stopp på Bybanen. Nonneseter til høyre i bildet.

 

Bergenshistorie

Den gamle stasjonen lå ved Lille Lunge­gårdsvann, der Vossebanen fra 1883 endte. Stasjonen var i bruk i nær fire år etter åpningen av nasjonsbyggeren Bergensbanen høsten 1909, men kapasiteten ble for liten da linjen ble forlenget fra Voss til Oslo. Dessuten løste flyttingen trafikale problemer i byen.

– Husk at også Lille Lungegårdsvann var sjø på den tiden. I Strømgaten økte biltrafikken på broen over sundet mellom Store og Lille Lungegårdsvann, og dermed også over jernbanelinjene som krysset gaten ved Grieghallen, forklarer Gjerstad.

Det måtte sneies et hjørne av Grieghallen skulle linjen gjenopprettes i dag. Togene kom dampende opp dagens Lars Hillesgate, oppkalt etter den første driftsbestyreren på Vossebanen, og inn under tak. Stasjonsbygningen lå på siden av vognhallen mot Festplassen. Huset ble revet på 1970-talet for å gi plass til Stenersen­samlingen, nylig omdøpt til Kode 2 av superkreative museumsfolk. På skrå over Festplassen gikk det et havnespor til Bryggen. En tid gikk det også spor via Kaigaten til byggeplassen for den nye stasjonen.

AVSKJED: Den 100 år gamle jernbanestasjonen i Bergen har vært vitne til utallige avskjedsscener, også mer tårevåte enn denne.

Fest

Hundre år senere er folkefesten i gang i landets eldste, eksisterende sekkestasjon. Faguttrykket kommer av at alle sporene ender opp i samme «sekken». Mjauende voksne katter, «Krabatene», underholder de yngste barna; turister inspireres til moonwalk i Michel Jackson-stil av Jernbanens Musikkorps Bergen mens rytmer fra Bergen Kulturskole og guttebandet «Vossarebels» får det til å rykke i noen hver. «Rebellen» Sondre Dæmring Styve er blitt 9 år og rekker opp til det lave f-grepet på kontrabassen uten å låne mammas step-skammel. Debatterende politikere er rørende enige om å få arbeidet i gang på Ringeriksbanen i 2018 og utbedring og nye togsett på Vossebanen enda tidligere.

MINNE FOR LIVET: Espen Tingvold og Marthe Sørli Tingvold var først ute. En kreativ fotograf benyttet veterantoget som kulisse for flere brudebilder denne dagen.

 

Bergtatt

Akkurat idet sola gjemte seg bak husene i Marken, ble det for første gang framført opera i den hundre år gamle toghallen. Akustikken er overveldende. Etter mange prøver fant lydfolkene balansen mellom vokalstemmene og den elektroniske musikken i rallaroperaen Bergtatt. Jernbanemagasinet omtalte urframføringen på Finse i nr. 7 i 2012. Denne gangen sang tenoren David Fielder rollen som rallarbas.

 DIREKTIVER: Lokførerne Harald Tesdal (til venstre) og Arne Stensland og Steinar Tesdal lurer på hvordan de skal få lokomotivet tilbake til Garnes. Det blir stadig vanskeligere å få lov til å ferdes på linjer med ordinær togtrafikk. Nå er det også EU-regler å foholde seg til, sier primus motor Ivar J. Gubberud.