Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Lysende eksempel

Topp moderne Eidsvoll stasjon er en forutsetning for at den nye ruteplanen på Østlandet skal fungere problemfritt. Akkurat plass nok til parkering av ti 110 meter lange «Flirt»-tog som vaskes og klargjøres hver eneste natt.

OK?:  Lokfører Tor Henning Flesvik sjekker at strømavtageren er feilfri. Foto: Øystein Grue
OK?: Lokfører Tor Henning Flesvik sjekker at strømavtageren er feilfri. Foto: Øystein Grue

– Bedre kan det ikke bli! applauderer NSBs ­lokfører-leder Morten Syversen mens vi tar anlegget i øyesyn. Snøfillene driver gjennom lufta når lokfører Tor ­Henning Flesvik avslutter dagens siste tur med lokaltog fra ­Drammen klokken 01:40.
  Morten Syversen bobler over med superlativer: – Kompakt, med strømforsyning som gir varme og ventilasjon på toget hele natten. Gode plattformer for rengjøringspersonalet som jobber hektisk fra midnatt til klokken fem om morgenen. God utebelysning, korte avstander mellom tog som parkeres, personalrom og overnatting på Bjørn Dæhlies personalhotell, som er skreddersydd for lokførere og konduktører.

Historisk grunn
Noen steinkast unna Eidsvollsbygningen sto jernbanens vugge. Eidsvoll stasjon er blant Norges aller eldste, 160 år gammel. Den var endestasjon for Norges første offentlige jernbane, Hovedbanen, som ble offisielt tatt i bruk 1. september 1854. 140 år etter ble Gardermobanen bygget og forlenget hit. I gamle dager hadde store stasjoner en driftsbanegård hvor tog kunne repareres, vann ble etterfylt og togene vasket og stelt med.
  I dag er Eidsvoll stasjon forgreningsstasjon mellom Gardermobanen, Hovedbanen og Dovrebanen. For å kunne gjennomføre den store ruteomleggingen på Østlandet i desember, ble Eidsvoll vending- og hensetting – med 5300 meter spor og 16 nye sporveksler, bygget. Inntil Høvik stasjon med parkering for tog står klar, utnyttes Eidsvoll-anleggene maksimalt i det store puslespillet som skal gå opp for å kunne kjøre den nye ruteplanen på Østlandet.