Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Forvandlingen

Sporombyggingstoget forvandler 1200 meter av Rørosbanen i løpet av en natt. Men manglende bevilgninger gjør at jobben med å skifte ut 150 000 slitne sviller i Østerdalen kan ta sju år …

VIDUNDERTOG: Det 500 meter lange sporombyggings­toget (SPOT) består av lastevogner for nye og gamle sviller med portalkran, selve sporombyggings­enheten og pakkmaskin. Foto: Øystein Grue

Kunne vi lånt penger i banken, hadde tresvillene vært erstattet med betong for lengst. (Jon Lillegjære, prosjektleder)

VIDUNDERTOG: Det 500 meter lange sporombyggings­toget (SPOT) består av lastevogner for nye og gamle sviller med portalkran, selve sporombyggings­enheten og pakkmaskin. Foto: Øystein Grue

Et tysk vidundertog er for fjerde sommer på rad i gang med å plukke opp råtne, tilårskomne, gråsvarte kreosotsviller på Atna. Den avanserte SPOT’n etterlater seg en uendelig lang rekke med betongsviller som lyser opp i sommernatten. Signalmontører, ingeniører, sikkerhetsvakter, sporarbeidere og føreren på en gul hjullaster jobber om kapp med klokka. Lyden av ballastpukk som treffer stål flerrer stillheten og lager ekko i de blåsvarte åsene.
  I løpet av fire år er 70 000 tresviller mellom Hamar og Røros erstattet av betongsviller med «fast-clip»-innfesting. Knapt noen banemontør i Østerdalen hadde fantasi til å tenke seg at Rørosbanen skulle få betongsviller for femten år siden – da banen var truet med kroken på døra.

Lyntog
Det mer enn 500 meter lange sporombyggingstoget (SPOT) består av vogner for nye og gamle sviller med en portalkran som transporterer sviller til og fra selve maskinen som plukker opp gamle- og legger nye sviller ned i sporet. Toget forflytter seg ved hjelp av belter. Skinnene løftes til side mens ballastpukken planeres samtidig som svillebyttingen foregår.
  Som et lyntog fyker svillekrana frem og tilbake på egne skinner oppe på toget! 
Bak SPOT'n følger ballasttoget som fyller på ny ballastpukk. Til sist følger en pakkmaskin som justerer sporet. Til slutt blir skinnene nøytralisert og sveiset i riktig temperatur for å forebygge solslyng og skinnebrudd.

1200 på en natt
Med en fremdrift på over 200 meter pr. time rekker SPOT’n å fornye 1200 meter etter at siste tog har passert om kvelden og før første tog skal holde rutetiden på nye sviller syv timer senere.
  I løpet av ti nattskift i juni ble årets svillefornyelse på Rørosbanen gjennomført. 70 000 av 150 000 tresviller er byttet med betongsviller. Fortsatt venter 50 km med 80 000 gamle, utslitte tresviller på avløsning. Avhengig av vedlikeholdsbudsjettene er planen å gjennomføre resten av svillebyttet innen 2017.
– I år hadde vi bare penger til jobb i ti dager for sporombyggingstoget på Rørosbanen, sier prosjektleder Jon Lillegjære. Han håper på vesentlig mer penger til svillebytte i 2015.