Jernbanemagasinet banner
Bildefortellingen

Falkeblikk på gammel tråd

Natt og dag i to uker har to elektroteknikere svingt seg frem fra stolpe til stolpe på Hovedbanen. De ser fram til at den tilårskomne revisjonsvogna får avløsning av nytt og bedre utstyr.

Foto: Øystein Grue
Foto: Øystein Grue

– Elkraftsentralen bekrefter utkobling! Da har vi 90 minutter til vi må slippe frem neste godstog, konstaterer elektrotekniker Truls Skjevik.
  – Tror du vi klarer så mange som 50 master før vi må tilbake til Bøn? spør Truls optimistisk. Fører og kollega John Odlolien kikker på armbåndsuret, øker turtall slik at det dieseldrevne arbeidstoget (LM) etterlater seg en blå sky av eksos i idyllen langs elva Risa, dit siste økt ble avsluttet. 

  Truls hopper ut og tester om 16000 volt er frakoblet, før han banker jordingskabelen fast i skinnefoten og skrur stanga fast i kontaktledningen. Deretter fortsetter inspeksjonen fra utkikksposten oppe på taket. John kjører revisjonsvogna med hendler fra den hydrauliske arbeidskurven og sjekker at kontaktledningen ligger innenfor ytterpunktene på strømavtageren. Han stanser ved neste stolpe. Truls fisker frem verktøy: Voltmeter, fettpresse, skralle med riktig pipenøkkel og muttertrekker.

  I løpet av et par uker i oktober er 23 kilometer strømforsyningsanlegg kontrollert ned til minste detalj. Det gjelder tremastene fra 1952, men også utliggere og isolatorer fra 1980 – da Hovedbanen ble fornyet. Truls kaster et blikk på klokka mens John haster til neste stolpe. Neste uke har elektroduoen nattevakt i måneskinn på Gardermobanen og Hovedbanen. I løpet av et par uker i oktober er 23 kilometer strømforsyn­ingsanlegg kontrollert ned til minste detalj.