Bildefortellingen

  • På godt og vondt

    Snart åpnes en ny togtunnel gjennom Holmestrand. Det betyr slutten for en vakker togreise helt nede ved vannet og starten på en ny tid for byen.

    Snart åpnes en ny togtunnel gjennom Holmestrand. Det betyr slutten for en vakker togreise helt nede ved vannet og starten på en ny tid for byen.
  • Spektakulært

    Rallarvegen lokkar stendig fleire syklistar til fjells.

  • Forvandlingen

    Det pågår en apokalyptisk forvandling der nede i dypet, 100 meter under idylliske Grønliåsen midt mellom Ski og Oslo S.

  • Rekordåret

    Oppgraderingen av dagens jernbane slår i år alle rekorder. Det gir om lag 4200 årsverk i det private entreprenørmarkedet.

  • Lys i tunnelen

    Å kjøre tog på Bergensbanen kan by på mange slags overraskelser. Vi ble med en lokfører.

  • Splitter tunnel

    For å kunne passere veianlegg og oljelagre inne i Ekebergåsen i Oslo benyttes den skånsomme drivemetoden «drill & split».

  • Norgeshistorie i HARD ROCK

    Et monster av en tunnelboremaskin (TBM) klargjøres for et historisk prosjekt i norsk jernbanehistorie. Den 150 meter lange maskinen skal måle krefter med ekte norsk Hard Rock; gneis og granitt. Om seks uker begynner «chips»-produksjonen i Ulriken.

  • Spagetti av stål

    Ikke siden midten på 1990-tallet har det vært et travlere år for kvartetten på skinnetoget

  • Høye fjell - dype daler

    Jernbanebygging trosser norsk naturs grenser ...

  • Barsk vinter i vest

    Europas mest værharde jernbane er i ferd med å legge en tøff vinter bak seg – med to til tre ganger mer snø enn normalt. De skinnegående snøfreserne som brukes på Bergensbanen, kan neppe parkeres før 17. mai.