Jernbanemagasinet banner
Møte med

Strategen

- Vi har foreslått mye, men også fått til mye, sier Stein O. Nes, som på tampen av sin karriere leder forløperen til det nye infrastrukturforetaket.

Min arbeidsdag

Ettertraktet

Cecilie Øvergård er både banemontør og maskinfører.

Togreisen

Størst i Europa

Det var ein gong eit middels stort jernbanemuseum …

Juni 2016

Moderne rallar

Francesco ble tunnelarbeider sånn som faren og onkelen. Nå jobber han sammen med sine tre brødre på Follobanen.

Juni 2016

En verdenssuksess

I år forventes 830 000 passasjerer til verdens bratteste togreise – på Flåmsbana. Les om hvordan banen ble en suksess.

Bildefortellingen

Forvandlingen

Det pågår en apokalyptisk forvandling der nede i dypet, 100 meter under idylliske Grønliåsen midt mellom Ski og Oslo S.

  • Nyhet

    Vil mangedoble

    Flere jernbaneentreprenører satser på å mangedoble omsetningen i åra framover. Noen har allerede tjent godt med penger.

  • Nyhet

    Rimeligere tunneler

    En ny metode for å bygge vanntette tunneler er under utprøving. Testresultater peker i retning av reduserte kostnader.

  • Nyhet

    Kongsvinger elsker gods

    «Norsenga må få avløsning.» «Solbørbanen må få tilsving.» «Et avlastningssted ønskes». – Vi stiller opp, sier både Kongsvinger kommune og Jernbaneverket.

  • Nyhet

    Europa tar bølgen

    Det norske systemet som er utviklet for å spare strøm på tog, vekker nå stor interesse i Europa. EU vil innføre det i alle land.