Bergensbanen på frimerker

Posten markerer Bergensbanens 100-årsjubileum ved gi ut frimerker med motiv fra banestrekningen og et påkostet album garnert med frimerker, postkort og historieartikler.

Jernbaneentusiaster og frimerkesamlere hadde fredag anledning til å kjøpe førstedagsstemplede frimerker med motiv fra Bergensbanen, Postens jubileumsalbum for Bergensbanen og annet filatelistisk snadder. Det hele fant sted i et veterantog som var satt opp med hjelp fra Posten og Norsk museumstog. Frimerkene kjøpte man naturligvis i postsorteringen i den gamle postvogna som var bemannet med ansatte fra Posten og bak i vogna satt fotograf og designer klare til å signere.

Myntet på turister
Frimerkene med motiv fra Bergensbanen er myntet på turister. Sommermotivet er hentet fra områdene ved Stanghelle stasjon, mens vintermotivet viser toget på vei ut fra tunellen ved Finse.

– Frimerkene er trykket i et opplag på fire millioner for hvert merke. Det er et forholdsvis stort opplag, men så er det også myntet på turistene som sender postkort ut av Norge, forteller distriktssjef i Posten Arnfinn Skåle.

Posten markerer 100-årsjubileet også med å lage to postkort. Det ene kortet er et foto av åpningstoget ved Gulsvik stasjon. Det andre kortet viser fram en roterende snøplog og mannskapet.


Deutsche Post markerer også jubileet
Bergensbanen har legendarisk status i utlandet og går alltid igjen på listene over verdens flotteste banestrekninger. Også utenlandske posttjenester vil være med å feire.

–Deutsche Post skal være med på den fire dager lange jubileumsturen mellom Oslo og Bergen 4. – 7. juni. De skal lage ett stempel for hver av dagene under jubileumsturen og kommer til jobbe sammen med oss i postvogna under hele turen, opplyser Arnfinn Skåle.

Å jobbe i postvogna var en populær tjeneste
På Bergensbanen ble det befordret post i hele 83 år. Fra 1883 til 31. desember 1991.
–Det var en populær tjeneste. Til tross for at postvogna var en trang og skumpete arbeidsplass, var det rift om jobbene. Postbetjentene hadde det travelt med å sortere mens toget gikk, men med snupauser, avspasering og høyere lønn var dette en attraktiv tjeneste, kan Arnfinn Skåle i Posten fortelle.


Norske tog på utenlandske frimerker
Frimerker med jernbanemotiver er en egen genre som det samles på over hele verdenen. Men det fins flere genre. Jubileumsboka kan fortelle at det innenfor norvegiana – genren som omhandler norske objekter gjengitt på frimerker utgitt i andre land – finnes det norske tog avbildet på frimerker utgitt blant annet i Sverige, Bhutan og Burkina Faso.

–Ville ha det typiske
– I motivene har jeg villet vise det som er typisk for Bergensbanen, i tillegg skulle alle frimerkene i serien turistfrimerker passe fint sammen, sier designer Enzo Finger om designprosessen for frimerkene.

Det er også Enzo Finger som har designet Postens jubileumsalbum for Bergensbanen. Det er et rikt illustrert album som tar for seg postbefordringen på Bergensbanen. Albumet er trykket, men det er ennå ikke komplett. En egen konvolutt med stempel fra jubileumsturen i juni vil bli ettersendt alle som kjøper albumet.

Ringen sluttes
Framveksten av jernbane og posttjenesten hang ofte tett sammen på slutten av 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet. Når en ny jernbanestrekning ble tatt i bruk, ble som regel også posttjenesten utviklet langs banen. Etter hvert ble vegnettet bygd ut og biltransporten utkonkurrerte togene.

I disse dager har Posten underskrevet en avtale med CargoNet som innebærer at alle lastebilene med post fjernes på strekningen Oslo – Bergen. Fra nå av skal posten som gikk på veg erstattes av tog mellom disse byene.

Det var trangt i postvogna da man kunne få førstedagsbrev signert av designeren. Designer Enzo Finger sittende bakerst.