Bergensbanen - 100 år

  • Hyllet 100-åring – og Stortinget

    Jernbanedirektør Elisabeth Enger hyllet Bergensbanen i jubileumsåret ved å åpne ny utstilling på Finse sammen med tidligere banemester Georg Brekke. Hun minnet om at Norge plasserte seg i første rekke ved å planlegge og bygge jernbane over og gjennom fjell og at det i mange år vil være viktig å ta vare på 100-åringen.

  • Bergensbanen 1909 - 2009

    27. november 1909 åpnet jernbanen mellom landets to største byer, Bergensbanen. Samtidig ble en av Europas mest spektakulære jernbanestrekninger åpnet for trafikk. Bergensbanen er fremdeles en av verdens mest berømte jernbaner, og ble så sent som våren 2009 kåret som en av de 20 beste jernbanereisene i verden. 100-årsjubileet blir markert gjennom flere arrangementer utover året.

  • Jubileumsprogram Bergensbanen 100 år

    Jernbaneverket og NSB vil gjennom føre en rekke markeringer og tilstelninger i anledning jubileet.

  • Vakrest i verden

    Mest naturskjønne. Tar pusten fra deg. Fest for øyet. Salvelse for byfolk. Nei, det dreier seg ikke om selvskryt, men om hvilke uttrykk reiselivsjournalister over hele verden benytter om Bergensbanen og Flåmsbana.

  • Eit vakse vedtak

    Bygginga av Bergensbanen seiest å ha kosta eit heilt statsbudsjett. Mange meiner at eit liknande vedtak ikkje kunne ha gått gjennom i dag. Men heller ikkje den gongen gjekk utviklinga på skjener – sjølv om det kan hende var nettopp det ho gjorde! Vi har tatt for oss nokre viktige føresetnader for Bergensbanen sin fødsel.

  • Og i morgen…

    Skal Bergensbanen ta ut sitt fulle potensial i frem¬tiden, handler svaret i stor grad om Ringeriksbanen.

  • Døden på skinner

    Få, om noe annet motiv, har ¬inspirert norske krim- og spenningsforfattere like mye som Bergenstogenes vær¬harde ferd over høyfjellet. Ja, det hevdes endog at vår særnorske påskekrimtradisjon ble unnfanget nettopp her, for ikke å snakke om landets første internasjonale filmsatsing!

  • Erobringen av Gravehalsen

    Den valgte traseen for Bergensbanen bød på store byggetekniske utfordringer, og den aller største var det mektige fjellet Urshovd. Her fantes kun én løsning: en tunnel tvers gjennom fjellet.

  • Sonen av Noreg

    Verdas vakraste. Vårt nasjonale storverk. Opphavet til påskekrimmen. Skaparen av øvre Hallingdal. Bergensbanen har fått mange strålande komplimentar. Men kva meiner eigentleg jubilanten sjølv?

  • 100 år i fjellet

    I år er det 100 år siden Bergensbanen ble åpnet. Det betyr også at jernbanen har vært til stede i høyfjellet like lenge med sine folk og sitt utstyr for å holde banen mellom landets to største byer åpen. Selv om deler av høyfjellsstrekningen har blitt modernisert, er Bergensbanen fortsatt en av Europas mest krevende baner å holde klar for trafikk året rundt.