Raumabanen

Raumabanen er 115 kilometer lang fra Dombås til Åndalsnes. Banen er knyttet sammen med Dovrebanen på Dombås. Åndalsnes er banens endestasjon og knutepunkt for gods- og persontrafikken til og fra Møre og Romsdal. Raumabanen går gjennom et landskap som veksler fra fjellbygdene lengst nord i Oppland til den dramatiske naturen ned Romsdalen og under Trollveggen ut til fjorden ved Åndalsnes.

Åndalsnes stasjon. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong>
Raumabanen fyller en stadig viktigere rolle i turistnæringen på Nordvestlandet. Gjennom de siste årene er det satset  på å utvikle banen til en turistbane etter modell av Flåmsbana og det kjøres nå egne turisttog på banen gjennom hele sommersesongen. Åndalsnes havn har anløp av mange cruiseskip.
Raumabanen er et viktig bindeledd mellom Møre og Romsdal og Østlandet når det gjelder kollektivtrafikk. Raumabanen har fire daglige persontog i hver retning (tre på lørdager). Ett av disse togparene kjøres til/fra Lillehammer. Alle togene har forbindelser med Dovrebanens tog og med busser til/fra Ålesund og Molde. Det kjøres ett daglig godstogpar mellom Oslo og Åndalsnes.

Raumabanens linjeføring ved Verma. <strong> Banedata 2004 </strong>

Trase og standard

Raumabanen ble åpnet i 1924 og banen er bygget med hovedlinjestandard. Det vil si at den har samme standard i underbygning og kurvatur som Dovrebanen. Ved Verma (se skisse over) har Raumabanen en linjeføring som gjennom vendetunneler og store broer tar banen ned i dalbunnen uten at den maksimale stigningen for strekningen overskrides. Raumabanens linjeføring ved Verma er regnet som et landets ingeniørtekniske storverk fra byggeperioden. Her passeres også den berømte steinhvelvsbrua over Rauma, Kylling bru. Raumabanes øvrige trase er gjennomgående god og tillater relativt høy hastighet på togene. Reisetiden med persontog er i underkant av en time og 20 minutter. Det er gjennom de siste årene gjennomført en del saneringer av planoverganger for å heve sikkerheten og fjerne begrensninger i toghastigheten. Banen er også tilrettelagt for gods-profilet P407 som tillater semihengere framført på godsvogner.  Godsterminalen i Åndalsnes har kapasitet til å håndtere flere godstog.

Raumabanen er ikke elektrifisert og har heller ikke fjernstyring. Det betyr at banens stasjoner må betjenes ved togkryssinger. De fleste togkryssingene er lagt til Bjorli stasjon som ligger om lag midtveis på banen. Også stasjonene Lesja, Verma og Marstein kan bemannes ved behov for togkryssinger. Manglende fjernstyring er hemmende for banens kapasitet. Banen er stedvis rasutsatt, dette setter krav til sikring beredskap og varsling.

Muligheter


Raumabanens er store utviklingsmuligheter for videre satsing på turisttrafikk. Det dramatiske landskapet, severdigheten og banens linjeføring utgjør til sammen et attraktivt reiselivsprodukt med utgangspunkt i Åndalsnes. Med raskere kjøretider på Dovrebanen, blant annet som følge av den vedtatte intercityutbyggingen Oslo – Lillehammer, vil også reisetidene mellom Åndalsnes og Øslo bli redusert, noe som vil styrke banens konkurransekraft. Det går store varestrømmer mellom Nordvestlandet og Østlandet og det er også store muligheter for å få mer av denne trafikken over på Raumabanen ved effektive godstogopplegg.

Fakta:

  • ·         Banelengde: 115 km
  • ·         Stasjoner og holdeplasser med persontrafikk: 4
  • ·         Dieseldrift
  • ·         Gods- og persontrafikk
  • ·         Turisttog i sommersesongen

Kylling bru ved Verma. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong>

  .